Näin se toimii:
- Kun kytket virran, virta virtaa kuristimen läpi, putoaa ensimmäiseen volframikelaan. Lisäksi käynnistimen kautta se siirtyy toiseen kierteeseen ja lähtee neutraalin johtimen läpi. Tällöin volframifilamentit tulevat vähitellen punaisiksi, kuten käynnistimen koskettimet.
- Käynnistin koostuu kahdesta kontaktista. Yksi liikkumaton, toinen liikkuva bimetalli. Normaalitilassa ne ovat auki. Nykyisen bimetallikontaktin kulkiessa lämmitetään, mikä johtaa siihen, että se taipuu. Kun se on taivutettu, se kytkeytyy liikkumattomaan kosketukseen.
- Heti kun koskettimet on kytketty, virtapiiri kasvaa heti (2-3 kertaa). Se rajoittuu vain kaasuläpän avulla.
- Terävien hyppyjen takia elektrodit kuumennetaan hyvin nopeasti.
- Bimetallin käynnistyslevy jäähtyy ja rikkoo kosketuksen.
- Yhteyden katkeamisen hetkellä rikastimessa on itsepintainen jännite. Tämä jännite riittää elektronien lävistämään argonalustaa. Sytytys tapahtuu ja lamppu menee asteittain käyttöön. Se tulee sen jälkeen, kun kaikki elohopea on haihtunut.
Lampun käyttöjännite on pienempi kuin verkkojännite, johon käynnistin on suunniteltu. Siksi se ei sytytyksen jälkeen toimi. Työvalaisimessa hänen kontaktinsa ovat auki ja hän ei osallistu työhön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.