Huolimatta siitä, että vesiliukoiset "PaliPlast" -yhdisteet eivät kuivumisen jälkeen pesty vedellä ja kestävät ikkunoiden ja kehysten toistuvan pesun, on välttämätöntä säännöllisesti palauttaa suojakerros lakalla, esimerkiksi "PaliPlast RP 022 Varnish".
PVC-muovipintojen väritys kotona
Suosituin polyvinyylikloridimuovien värjäysmenetelmä on maalata metalli-muoviset ikkunat. Kaikki eivät pidä standardin mukaisen PVC-päällysteen valkoisesta väristä, tai omistajat haluavat tehdä niiden myymälän tai salongin ikkunat ilmeikkäisemmiksi, jolloin ikkunoiden maalaus ei aiheuta erityisiä vaikeuksia, jos käytät PVC PaliPlast RP Base -materiaaleja.
Ikkunan, rinteiden, lasin ja kumitiivisteiden tiivistäminen muovikelmulla on välttämätöntä vain massiivinauhalla, ja voit siirtyä maalaukseen edellä kuvatulla tavalla. On helpointa maalata PVC-profiiliin harja tai rulla, mutta parasta laatua saadaan, kun käytetään matalapaineista ruiskupistoolia. Maalin viskositeetti on alhainen, mutta mineraalitäyteaineiden läsnäolo voi joskus johtaa tukoksen tukkeutumiseen tai huonoon ruiskutukseen, joten maaliliuos on puhdistettava kalvoista ja sekoitettava huolellisesti ennen käyttöä.
Vaikeampaa on PVC-muovin koriste- ja suojaelementtien väritys autoon. Useimmiten se on autojen sisäpinnat ja tyynyt. Osien koko on pieni, joten PVC-muovin värjäykseen on parasta käyttää aerosolipakkauksia. Se koostuu aktivaattorista ja liuottimesta, joka aikaansaa hyvän tarttuvuuden muoviin ja levitetyn kerroksen äkillisen kuivaamisen.
Pieniä PVC-osia on mahdollista maalata sekä alustavan purkamisen avulla auton sisäpuolelta että suoraan auton sisällä. Jälkimmäisessä tapauksessa sinun on asennettava tuuletin, joka poistaa aerosolin virtauksen hytistä, ja tee muovikalvon esiliina, joka kattaa maalattavan PVC-osan ympärillä olevan tilan.
PVC: n täysikokoiset osat on purettava, puhdistettava pölystä alkoholin tai ikkunanpuhdistusaineen avulla ja ruiskutettava sitten ohuilla 50-70 mikronin kerroksilla.
Vaikeita vaihtoehtoja PVC-muovin värjäykseen
Suuret osat runkopakkauksesta tai spoilereista voidaan maalata ruiskupistoolilla tai ruiskutuspistoolilla. Aluksi sinun on suoritettava pinnan viimeistely käyttäen paksua paperia ja mikronikokoisia hankaavia jauheita. Seuraavaksi muovi pestään huolellisesti ja kuivataan.
Ennen maalin levittämistä sinun täytyy pyyhkiä PVC R646-liuottimella kostutetulla liinalla. Jos asia on hyvin ohut ja pehmeä, ensimmäinen kerros on parempi tehdä polyuretaanilakka "Feyco", jonka jälkeen voit käyttää tarvittavaa määrää kerrosta maalia.
Samalla tavalla voit maalata PVC-putkia, rakennuskehyksiä, jopa lasia ja huonekaluja. Maalin tarttuvuuden parantamiseksi täysin sileään ja inerttiin lasipintaan Feyco ehdottaa, että maaliin lisätään erityinen reagenssi ”Fey (N) Vetro Zusatz 501”. Polyuretaani- ja epoksiyhdisteet voivat olla melko helposti maalattua metallia, kiveä, muovia, puupintoja, kun taas pohjaan tarttumisen laatu on paljon suurempi kuin akryyli- ja vesidispersiomateriaalien laatu.
On mainittava erikseen pehmeiden PVC-kankaiden maalaaminen, esimerkiksi peitot tai puhallettavan veneen runko. Useimpia polyuretaanimaaleja voidaan käyttää paksuissa PVC-kankaissa yhdessä tilassa. Värjäys suoritetaan käyttämällä FEYCO Universalprimer 2159 -maaperän suojakerrosalikerrosta, joka on laimennettu liuottimella suhteessa 1: 3, lisäämällä Fey (N) Vetro Zusatz 501. Alikerros levitetään ruiskupistoolilla, jonka ohut kerros on 20-25 mikronia. Seuraava värjäys tehdään tavanomaisilla polyuretaanimaaleilla.
Jos ei ole erityistä halua etsiä optimaalisia reseptejä pehmytkudoksen värjäykseen, voidaan sulkukerros tehdä autojen ruiskumaalilla.
johtopäätös
Polyvinyylikloridin värjäys ei ole aivan haaste, jos käytät oikeaa materiaalia. PVC-muovin kestävyyden vuoksi koriste- tai korjausmaalien kysyntä kasvaa vain, joten maalaustekniikkaa parannetaan, ja ilmeisesti PVC-muovin maalausongelma ratkaistaan lopulta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.