perjantai 4. toukokuuta 2018

Lumikuorma katolla

Litteiden kattojen osalta lumimassan kuormitus kallistetuissa rakenteissa voidaan laskea laskinohjelman avulla, se sisältää monia korjauskertoimia, joten tulos on hieman tarkempi kuin karkea arvio yhdellä aritmeettisella toiminnolla.

Miten lumipeite on eri paikoissa

Usein uskotaan, että lumen paine katon kaltevuudessa ei riipu kannen korkeudesta. Tämä on totta, mutta vain tuoreelle lumelle ja vain täysin hermeettisille katoille, joiden kaltevuuskulma on vähintään 25%. Kaikissa muissa tapauksissa lumen epätasainen paine alkaa vaikuttaa päivässä.

Lumi alkaa joka tapauksessa liikkua alaspäin ja sulaa. Suurin osa massasta jättää harjan pinnan alaspäin lähemmäs ulokkeita. Osa vedestä virtaa kattojen arkkien välisiin liitoksiin ja se voi jäätyä tai jäädä lämmöneristeen avulla. Mitä lämpimämpi katto, sitä voimakkaampi lumi pitää pinnallaan. Joissakin tapauksissa lämmityselementtejä käytetään sulatetun veden sulattamiseen katon vaarallisimpiin paikkoihin - keskiosaan ja ulokkeisiin.

Katon lumilataus alkaa levittää rinteen varrella lähinnä tiivistymisprosessin ja toiseksi ristikkojärjestelmän epätasaisen muodonmuutoksen vuoksi. Kuvassa on kaaviokuva kaltevasta katosta, joka saadaan tietokoneella simuloimalla.

Parranajon keskiosa, kaikkein joustavin ja epävakaampi, taivuttaa ja vastaavasti katon jokaisessa pisteessä lumikuorman alla kaltevuuskulma muuttuu, mikä tarkoittaa, että kattorungon paine kasvaa alueilla, jotka ovat lähempänä ulokkeita.

Lumikuormituksen katon pinnan jakautumisen ominaisuudet

Usein hämmentäviä tietoja lumipeitteen määrästä ja paksuudesta eri ilmastoalueilla. Nämä tiedot ovat hyvin keskiarvoja, joissakin olosuhteissa lumen katon tuulen ollessa vähemmän, ja etupuolella - enemmän. Lisäksi itse katolla on joukko rakenteellisia elementtejä ja alueita, joissa lumikuorma on paljon korkeampi kuin keskiarvo, esimerkiksi endova-kulmat, dormer-ikkunat ja dormer-ikkunat.

Näissä paikoissa, jos tuulen suunta on epäonnistunut, lunta voi muodostaa useita kertoja enemmän kuin keskiarvo. Lumimassan liikkeen epämiellyttävin ilmiö on valtavien lumimäärien kerääntyminen, joka on sekoitettu sulan veden kanssa. Tällaisen massan paine voi olla suuruusluokkaa suurempi kuin vertailutietojen lumikuormituksen keskimääräinen ominaisuus.

johtopäätös

Myös kattomateriaali voi vaikuttaa lumen kerääntymisprosessiin. Klassisen keraamisten laattojen katto osoitti parasta tulosta. Galvanoidun metallikerroksen peittävät katot, metalli-laatta-lumilauta, ondulin- ja bitumilattiat, valssatut katto ovat pahimmat. Sen vuoksi päällysteen luonne on otettava huomioon myös laskettaessa tulevaa lumikuormitusta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Mielenkiintoinen