Tässä artikkelissa haluamme kertoa teille hyödyllisiä tietoja siitä, miten lämpöpatterit liitetään. Meillä on 2 metrin pituinen putkimainen jäähdytin, jolla on epätyypillinen koko ja ei-standardi liitäntä:
Ensi silmäyksellä saattaa tuntua, että jäähdytin on kytketty väärin - yläliitännällä. Teoriassa tällainen jäähdytin ei saa toimia. Koko jäähdytysaine, joka saapuu jäähdyttimeen, kulkee jäähdyttimen yläosan läpi ja menee takaisin järjestelmään, kun taas jäähdyttimen pääosa jää kylmäksi.
Jäähdytin on kuitenkin liitetty oikein ja se on myös täysin lämmitetty.
- Vaihtoehdot jäähdyttimen - sivun, pohjan, lävistäjän liittämiseksi
Ennen kuin kerrotaan, miten tämä jäähdytin on sovitettu sisälle ja miksi se voidaan kytkeä ylhäältä, kerrotaan lyhyesti, mitä muita yhteyksiä on ja mihin liitäntäpattereisiin tehokkaammin. Joten aloitetaan tavallisilla lämpöpattereilla. Harkitse yleisimpiä radiaattoreita - alumiinia ja bimetallia.
Katsokaamme säteilijän sisälle ja katso, miten se toimii sisällä. Useimmissa tapauksissa poikkileikkauslämmittimet koostuvat ylä- ja alapuolisista horisontaalisista keräilijöistä ja pystysuorasta kanavasta, joka yhdistää ne.
Katsotaanpa ensimmäistä liitäntävaihtoehtoa - jäähdyttimen sivuliitäntä.
Tässä yhteydessä jäähdytysneste tulee jäähdyttimen yläosaan, sitten se laskee pystysuoraan kanavaan ja kulkee vaakasuoran alemman kollektorin läpi samaan suuntaan, josta jäähdytin oli kytketty.
Tällöin jäähdytysnesteen tulisi lämmittää kaikki jäähdyttimen osat. Mutta mikä tahansa jäähdytysaine liikkuu polkua pitkin, jolla on vähiten vastustuskykyä. Tässä tapauksessa jäähdytysaineen pääosa kulkee muutaman ensimmäisen osan läpi, ja mitä enemmän osia on, sitä huonompi viimeiset osat lämpenevät, mikä tietenkin vaikuttaa jäähdyttimen kokonaislämmönsiirtoon.
Toinen vaihtoehto - liitäntä on myös sivusuunnassa, vain tässä tapauksessa jäähdytysaine tulee jäähdyttimeen pohjasta, kulkee kollektorin alemman vaakasuuntaisen osan läpi, nousee yläreunaan ja kulkee ylemmän kollektorin läpi takaisin järjestelmään.
Tällaisella jäähdytysnesteen historian toistolla - ensimmäiset osat lämmitetään hyvin, viimeinen hieman huonompi.
Tarkastellaan seuraavaksi jäähdyttimen pohjaliitäntää. Tässä tapauksessa jäähdytysneste syötetään jäähdyttimen alaosaan. Fysiikan lain mukaan kuuma jäähdytysaine on kevyempi kuin kylmä, joten se nousee yläreunaan siirtämällä jäähdyttimen jäähdytysainetta, sitten kylmä jäähdytysaine laskee alemman jäähdyttimen kollektoriin.
Kiertäminen tapahtuu patterin sisällä. Hän on tietenkin lämmin, mutta tappiot ovat huomattavia. Häviöt ovat 10–20% riippuen jäähdyttimen mallista.
Seuraava liitäntävaihtoehto on diagonaali. Tässä yhteydessä jäähdytysneste syötetään jäähdyttimen yläosaan, sitten se laskeutuu pystysuuntaisia kanavia pitkin jäähdyttimen alemmassa kollektorissa ja menee vastakkaiselle puolelle.
Näin ollen kaikki jäähdyttimen osat ovat täysin lämmitettyjä ja lämmin yhtä hyvin.
Tässä on hyvä esimerkki. Jäähdyttimen yläkuvassa on sivukytkentä, ja pohjakuvassa sama säteilijä on liitetty diagonaalisesti ja on selvää, että jäähdytin alkoi lämmittää paljon paremmin.
Yhteenvetona voidaan todeta, että diagonaaliset liitäntäsäteilijät lämmittävät tehokkaammin.
- Putkimainen jäähdytin, jossa on ylä-, ala- ja diagonaaliliitäntä
Palataan takaisin yläasennettuun putkimaisen patteriin. Katsotaanpa säteilijän sisällä ja katso se osassa. Sisällä se ei eroa erityisen poikkileikkaukseltaan alumiini- tai bimetallisäteilijöistä. Siinä on myös ylempi ja alempi vaakasuora keräin ja pystysuuntaiset putket, jotka yhdistävät nämä jäähdyttimen osat.
Kun tällaisen jäähdyttimen yläliitäntä ei pakota jäähdytysainetta siirtymään koko jäähdyttimen alaspäin. Se kulkee yläosan läpi ja lähtee jäähdyttimen vastakkaiselta puolelta, kun taas suurin osa jäähdyttimestä jää kylmäksi.
Jäähdyttimen suunnittelussa on eroja. Jos tarkastelet luetteloa, näet, että jäähdyttimen mukana tulee aluksi liitäntä.
Itse asiassa tässä ei ole mitään erityistä. Jäähdyttimen yläosassa on viimeinen ja viimeinen viimeinen osa, joka on sokea.
Tällaisen pistokkeen pysäyttämä jäähdytysneste joutuu jäähdyttimen ylempään kollektoriin ja pakotetaan menemään alas, sitten nousemaan viimeiseen osaan ja poistumaan vastakkaiselta puolelta.
Niinpä jäähdytysneste kulkee jäähdyttimen koko rungon läpi ja se lämpenee kokonaan. Selvittää, että jäähdytin toimii samalla tavalla kuin diagonaalinen liitäntä, sillä ainoa ero on, että jäähdytysneste ei mene välittömästi alemman kollektorin läpi, vaan nousee yläreunaan ja poistuu jäähdyttimen ylemmästä kollektorista.
Analysoimme samaa säteilijää vain alhaalla. Tässä tapauksessa käytetään samaa stubia, vain se asennetaan ensimmäisen ja toisen osan väliin.
Jäähdytysneste, joka putoaa jäähdyttimeen, nousee ensin ylöspäin ensimmäisen osan läpi, sitten tulee jäähdyttimen ylemmälle vaakasuoralle osalle, menee alas ja menee vastakkaiselle puolelle.
Tässä tapauksessa jäähdytin toimii myös diagonaaliliitännän tavoin. Lajittele vielä yksi epätyypillinen ja erittäin utelias yhteysvaihtoehto. Tämä on diagonaalinen liitos, jossa jäähdytysneste virtaa pohjasta.
Tällöin puolijohdepistoke on jo asennettu tehtaalla jäähdyttimen alaosan ensimmäisen ja toisen osan väliin. Jäähdyttimen yläosassa on viimeinen ja viimeinen viimeinen osa, jossa on sokea tulppa. Tämä on nähtävissä saksalaisen ZENDER-yhtiön, joka tuottaa tällaisia lämpöpattereja. Tällä mallilla jäähdyttimen jäähdytysneste on jaettu kahteen virtaan - pää- ja pieneen.
Jäähdytysnesteen pääosa nousee ensimmäiseen osaan, ja pieni osa menee suoraan jäähdyttimen alaosaan. Ylemmässä kollektorissa jäähdytysneste lepää korkilla ja menee alas.
Alareunassa se sekoittuu pieneen virtaukseen, nousee viimeisten osien läpi yläosaan ja lähtee sitten jäähdyttimestä.
Tällöin jäähdytin toimii myös diagonaaliliitännän yhteydessä, ja teoriaa tulisi lämmittää täysin. Tällaisia liitäntävaihtoehtoja voidaan soveltaa tavanomaisiin poikkileikkausradiaattoreihin.
- Liitä asennus
Palaa takaisin vaihtoehtoon jäähdyttimen yläliitännällä. Tiedämme jo, että on tarpeen asentaa korkki jäähdyttimen yläosan viimeiseen ja viimeiseen osaan.
Samanlainen tynkä voidaan asentaa seuraavan osan avulla:
Se ruuvataan tavallisen jäähdyttimen tulppaan. Suoritus voi olla oikea, vasen, kierteellä on 1/2 tai 3/4 tuuman reikiä.
- Jäähdyttimen työ, jossa on korkki erilaisissa liitännöissä
Kun korkki on asennettu, jäähdytin alkaa toimia samalla periaatteella kuin teräsputkimainen saksalainen jäähdytin, jossa on yläliitäntä.
Jäähdytysneste kulkee lämmityspatterin koko rungon läpi ja poistuu yläosastaan kääntöpuolelta.
Jäähdytin toimii kuin se on kytketty vinosti.
Alemman jäähdyttimen liitäntään käytetään samaa venttiiliä. Se asennetaan jäähdyttimen alaosaan jäähdytysnesteen virtaukseen, joka nousee ensimmäisen osan yläpuolelle, pääsee jäähdyttimen ylempään kollektoriin ja jakautuu tasaisesti kaikkiin osiin.
Tämän seurauksena jäähdyttimen tehokkuus kasvaa ja saamme kaikki diagonaaliliitännän edut.
Katsotaanpa sivukytkentää.
Tässä tapauksessa on olemassa yksinkertainen ratkaisu lämmönsiirron parantamiseksi jäähdyttimestä. Tyypillisesti jäähdytysneste syötetään jäähdyttimen yläpuolelta, joten harkitsemme tätä vaihtoehtoa. Jäähdyttimen tehon parantamiseksi jäähdytysnesteen ulostulon tulisi olla eri kulmassa diagonaalissa.
- Jäähdyttimen pistokkeen ja virtauksen laajennuksen käyttö
Voit käyttää seuraavaa jäähdyttimen tulppaa:
Tähän on kiinnitetty pieni pieni kierre, jossa on suuri piki. VALTEKissa tätä kutsutaan "virtauksen laajennukseksi".
Tällainen pistoke on saatavana oikealla ja vasemmalla kierteellä 1/2 tai 3/4 tuuman reikien läpi. Kaikki metakentän kuudestoista putki ruuvataan tähän virtauksen laajennukseen. Tämän meta-lattiaputken pituuden tulee olla sellainen, että se lähes saavuttaa jäähdyttimen viimeisen osan.
Tämän jälkeen virtauksen laajennus yhdessä meta-lattiaputken kanssa ruuvataan jäähdyttimen alaosaan. Tämä laajennus voidaan tehdä itse. Seuraavassa on muutamia vaihtoehtoja niiden näyttämiselle:
Virtauslaajennuksen asentamisen jälkeen koko jäähdytysaine, joka saapuu jäähdyttimeen, saavuttaa viimeisen osan ja poistuu viimeisen osan alaosasta asennetun metakenttäputken läpi.
Tämän seurauksena saadaan jälleen diagonaalinen yhteys, ja ratkaisemme ongelman viimeisten osien huonolla lämmityksellä.
Se on kaikki. Toivomme, että tämä materiaali on auttanut jotakuta ymmärtämään radiaattoreiden yhdistämismahdollisuuksia ja löytämään hyödyllistä tietoa itselleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.