Se sisältää myös tietoa asuntokannan pääomankorjausten järjestämiseen ja toteuttamiseen liittyvistä tarjouksista ja kilpailuista.
Rahasto ei rajoita rahoituksen määrää vain rakennuslaatikon kunnostamiseen, viestintään, kattoon liittyviin pääomatehtäviin. Voit aina tehdä lisäkuluja infrastruktuurin ja paikallisen alueen päivittämiseen, teiden asettamiseen ja virkistyspaikkojen järjestämiseen.
Ensisijainen kunnossapitosegmentti
Asuinrakennukset ja hätätilanteessa olevat rakennukset kuuluvat erilliseen luokkaan. Tällaisten rakenteiden uudistaminen toteutetaan talousarvion varojen kustannuksella. Myös talon sosiaalisen asunnon vuokralaiset ja huoneiston omistajat vapautetaan maksusta, jos talon alla oleva maa on kunnan käytössä.
Maksun määrää määritettäessä otetaan huomioon kerrostalossa asuvien kansalaisten taloudelliset valmiudet. Laki sallii esimerkiksi vapautuksen maksamasta yli 80-vuotiaita yksittäisiä kansalaisia. Yli 70-vuotiaille vammaisille ja eläkeläisille puolet maksetaan paikallisesta talousarviosta.
Uudella järjestyksellä on tietenkin haittapuolia, jotka liittyvät lähinnä inflaatioprosesseihin, materiaalien hintojen nousuun ja rakennustöihin. Varojen keräämisen ennakkojärjestys johtaa usein siihen, että budjetoitu summa ei selvästikään riitä rahoittamaan rakennuksen kunnostamista kokonaisuudessaan, ja muilta kuin maksajilta peritty sakko ei kata resurssien poistoa.
Mikä on mukana asuinrakennuksen laatikon uudistamisessa
Venäjän federaation Zhilkodeksin 166 artiklan säännösten mukaan asunnon omistava yritys tai henkilö on velvollinen suorittamaan asunnon korjausmenettelyt omalla kustannuksellaan. Rakennuksen pääomankorjauksen käsite sisältää vain sellaisen omaisuuden ja esineiden palauttamisen ja palauttamisen, jotka ovat yleisessä tai yleisessä käytössä. Asuinrakennusten kunnostustöitä koskevassa luettelossa on:
- Rakennuksen perustan, kellarien ja muiden yhteiseen omaisuuteen liittyvien rakenteiden palauttaminen;
- Hissilaitteiden palauttaminen tarvittaessa kaivosten kunnostamiseen, portaikkojen korjaus ja katteet;
- Asuinrakennuksen julkisivun ja etuseinien täydellinen restaurointi;
- Korjausmenettelyt sisäisen viestinnän lämmityksen, LVI-kaasun, kaasun, johdotuksen korvaamiseksi ja palauttamiseksi;
- Katon ja katon tukirakenteiden palauttaminen.
Edellä esitetyn lisäksi kunnostustöiden suunnitelmien mukaan voidaan tehdä töitä rakennuksen katon ja seinien eristykseen sekä kodinkoneita sisältävään laitteistoon kulutettujen resurssien mittaamiseen. Katon pohja voidaan myös järjestää uudelleen esimerkiksi ilmanvaihdon piirin siirtämiseksi tuuletettuun muunnelmaan, mahdollisesti ilmanvaihtoakselien ja ilmakanavien lisävarusteisiin.
Asunnon tai talon peruskorjausmenettely
Ainoa merkittävä haittapuoli, joka on havaittu suurirakennusten suurten korjausten järjestämisessä, on edelleen huomattava lisäys byrokraattisiin menettelyihin.
Rakennuksen sisällyttäminen uudistussuunnitelmaan
Uudistusaloitteen voi tulla kunnan erityisestä pysyvästä toimikunnasta. Perusrakentamisen tulevaan kunnostussuunnitelmaan sisällyttämisen lähtökohtana ovat pääsääntöisesti asiantuntija-, omistajan- ja säätiön tai toiminnanharjoittajan edustajien tekemän rakennustutkimuksen tulokset.
Pääomankorjauksen aloittaminen on mahdollista myös LCD: n 189 §: n 2 osan perusteella talon asukkaiden kokouksen yleisellä päätöksellä tai kerrostalon omistajan tarjouksella. Tällöin asiakirjat korjaustöiden tarpeellisuudesta ja toiminnan perusteluista ja suunnitelmasta lähetetään komissiolle viimeistään kymmenen vuoden kuluttua siitä, kun vastaava päätös on annettu.
Rahastojen hoitajan valintamenettely
On olemassa kolme tapaa kerätä varoja asunnon rakentamiseen. Oletetaan, että ensisijainen valinta on edelleen vuokralaisille - asuntojen omistajille.
Ensimmäisessä tapauksessa vuokralaisten päätös voidaan valita edistämään monikylpyläisten rakennusten pääomankorjausrahaston hallinnoinnin alueellista toimijaa.
Toisessa vaihtoehdossa sama päätös voi määrittää, että maksut on lähetettävä suoraan alueelliselle pääoman korjausrahastolle. Varat siirretään rahaston yleiseen kattilaan, joka vastaa kaikesta vastuusta varainhoidon järjestämisessä ja hallinnoinnissa.
Kolmas menetelmä sisältää yksittäisen pääoman korjausrahaston perustamisen avaamalla erityistilin ja itsenäisen tulonsiirron.
Sopimus asuinrakennuksen uudistamisesta
Ensi silmäyksellä ero siinä, missä ja miten maksut lähetetään korkeiden rakennusten korjaukseen ja kunnostamiseen, ei ole mitään. Mahdollisissa vaihtoehdoissa on tarkoitus tehdä sopimus urakoitsijoiden kanssa, hankkeen laatiminen ja kustannusarviot teosten toteuttamisesta.
Mutta ero on edelleen olemassa ja melko suuri. Jos vähennykset menevät monikerroksisten rakennusten pääomankorotuksen alueelliselle toimijalle, määrätty toimisto toteuttaa kaikki tarjouskilpailuun ja urakoitsijoiden etsintään liittyvät organisaatiot ja riskit. Kaupungin asuinrakentamisen operaattori ja johto hallitsevat edelleen kunnostusaikataulun täytäntöönpanon valvontaa ja suunnittelutyön noudattamista.
Jos varat siirretään alueellisen pääoman korjausrahaston johtoon, korjaussopimus voidaan tehdä ilman tarjouskilpailumenettelyä. Rahastolle kuuluvat valvonta- ja organisaatiotoiminnot.
Kaikkein hankalin tapa on erityistilin itsenäinen avaaminen resurssien keräämiseksi. Tällöin urakoitsijoiden etsiminen, sopimusten tekeminen heidän kanssaan ja varojen käytön valvonta on kerrostalon omistaja tai vuokralaisten kumppanuus. Ainoa positiivinen asia on mahdollisuus tiukempaan määrärahojen hallintaan, vähimmäisriski sen väärinkäyttöön, kuten usein tapahtuu alueellisten toimijoiden kohdalla.
Asuntojen suurten korjausten päivämäärät
Uudessa lainsäädännössä asetetaan melko tiukka aikataulu asuntojen omistajien ja asuntojen valmistelemiseksi korkeatasoisessa rakennuksessa tulevaa kunnostusta varten. Vaikka rakennus sisällytettäisiin kahden seuraavan vuoden korjaus- ja korjaustöiden suunnitelmaan, tämä ei ole syytä istua taitettuihin aseisiin.
Laissa edellytetään, että rakennuksen omistaja, rahastoyhtiö tai valittu alueellinen toimija, 180 päivää ennen kunnostustöitä, valmistelee ja tutustuttaa kerrostalojen omistajille korkeatasoisia rakennuksia tulevaisuuden työn tärkeimpiin parametreihin:
- korjausehdot;
- monikerroksisen rakennuksen esineet, jotka on suunniteltu palautettaviksi;
- kustannukset, määrä ja rahoituslähteet.
Kolmen kuukauden ajan asunnon omistajien tulee sopia teosluettelon yleisestä kokouksesta, arviointilomakkeesta ja niiden toteuttamisajasta, määrittää valtuutettu henkilö, jonka tehtävänä on osallistua töiden hyväksymiseen ja allekirjoittamiseen. Jos hyväksymismenettelyä ei noudateta tai asennuskokouksen ajoitusta rikotaan, kunta päättää itsenäisesti tehdä korjaus- ja kunnostustoimia valmisteltujen suunnitelmien mukaisesti. Tällöin varojen keräämistä koskevaa menettelyä aloittaa asuinrakentamisen pääkaupunkiseudun toimija.
Operaattorit muodostavat itsenäisesti suunnitellun työn toteuttamisohjelman ja -aikataulun, julkaisematta ne virallisilla verkkosivuilla. Tällöin omistajat joutuvat lähettämään vuokralaisen maksut operaattorin tilille tai lopettamaan sopimuksen hänen kanssaan korvaamalla niistä aiheutuneet kustannukset.
Jos uudistusta ei ole saatu päätökseen tai määräaikoja on rikottu, alueelliset itsehallintoelimet voivat puuttua prosessiin, jonka päätöksellä voidaan perustaa uusi rahasto, jonka tarkoituksena on muun työn tai palvelujen suorittaminen. Varojen saldo siirretään uudelle operaattorille.
Kymmenen päivän kuluessa hyväksymissertifikaattien allekirjoittamisesta operaattori lähettää jäljennökset projektin dokumentaatioista, arvioista, toimista ja sopimussopimuksista asukkaalle tai asukkaiden kumppanuudelle, korjattavan kerrostalon hallinnointiyhtiölle.
johtopäätös
Asuinkerrostalojen uudisrakentaminen uudessa lainsäädännössä näyttää melko vaikealta, sillä se on ylikuormittunut, ja siinä on paljon epävarmuustekijöitä. Tämän mekanismin olosuhteissa positiivinen tulos voidaan saavuttaa vain, jos varojen menojen tehokas monivaiheinen valvonta tapahtuu, muuten pysyvien määräaikojen ja varojen väärinkäytön ongelma vaikuttaa negatiivisesti korjaustöiden laatuun. Rakennusten kunnostamisen laatu ja tehokkuus riippuvat pitkälti siitä, missä määrin paikallishallinto valvoo toimijoiden toimintaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.