keskiviikko 27. maaliskuuta 2019

Luonnollinen ilmanvaihto autotalli

Edellä mainittu laskenta suoritettiin lisäksi ilmanvaihtoputken, joka oli 3000 mm maanpinnan yläpuolella, standardikorkeudelle. Yksi putkea, joka on tarkoitettu tuuletukseen, on nostettu korkeintaan 5 metrin korkeuteen, ja sen suorituskyky on 40% suurempi kuin kahden putken kokonaiskapasiteetti, joiden asennuskorkeus on 3 m.

Pakokaasukanavan halkaisijan nousu lasketusta arvosta ei aina johda työntövoiman kasvuun. Halkaisijan pienentäminen tekee luonnollisen ilmanvaihdon työstä vakaamman, mutta vähentää suorituskykyä. Luonnollisen ilmanvaihdon suorituskyvyn optimaalinen arvo voidaan saada yllä olevien laskelmien perusteella. Tällöin sisääntuloikkunoiden mittojen tulisi vastata hupun halkaisijaa.

Ominaisuudet luonnollisen ilmanvaihtotallin ulkoasu ja laite

Kaaviossa on helpoin tapa rakentaa luonnollinen ilmanvaihtojärjestelmä.

Ulkoisen ilman, kylmän ja raskaan, luonnollisen ilmanvaihdon saamiseksi käytetään kahta imuikkunaa, joiden halkaisija on yhtä suuri kuin pakoputken halkaisija. Koska tuuletusaukko on sijoitettu mahdollisimman pienelle korkeudelle, vain 10-15 cm maanpinnan yläpuolelle, ikkunan katkaisu suljetaan usein rei'itetyllä teräslevyllä estääkseen hyönteisten ja jyrsijöiden pääsyn autotalliin. Säleikön ansiosta imuikkunoiden tehokas pinta on puolittunut, joten sinun on asennettava kaksi ikkunaa.

Jos autoon tai muuhun ajoneuvoon on tallennettu autotalli, luonnolliset tuuletusaukot ovat usein ilmanvaihtoverkkojen muodossa autotallien oven alaosassa. Pakoputkisto sijoitetaan takaseinään kahden, pienen halkaisijaltaan 50-70 mm: n vastaanottoputken muodossa. Yhden putken vastaanottoikkuna asennetaan katon alueelle, toinen 60-70 cm: n korkeudelle lattian yläpuolelle. Tämän seurauksena suurin osa autotallien luonnollisen ilmanvaihdon imemästä ilmasta jaetaan kahteen virtaan. Kolmas osa ilmamassasta virtaa auton alla, lämpenee ja imeytyy pakokaasujärjestelmän alempi leikkaus. Kaksi kolmasosaa virtauksesta käärii auton ulkopinnalle, ja se imetään kattoputken kautta.

Siten autotalli omistaa autonsa kunnossa ilman kalliita tuuletuksia. Halutessasi voit yksinkertaisesti koota autotallien luonnollinen ilmanvaihto omin käsin.

Rakennuksen luonnollinen ilmanvaihto autotalliin

Jotta voisit luoda oman järjestelmän autotallihuoneen luonnolliseen ilmanvaihtoon, sinun on tehtävä kaksi yksinkertaista asiaa. Ensimmäinen on leikata seinään reikä, jonka halkaisija on 120 mm, käyttämällä sylinterimäistä poraa. Jos seinät on vahvistettu lujituksella, on helpompi tehdä imuikkuna uran tai useamman pienemmän halkaisijan omaavan aukon muodossa. Leikkaus sijaitsee 20 cm: n korkeudella autotallipaikan sokea-alueen yläpuolella. Leikkaa vastaanottava ikkuna ohuella teräsverkolla tai ritilällä niin, että hiirillä ja rotilla on vaikea ottaa suojaa autotalliin.

Vaikeinta on pakoputken asennus. Ensinnäkin tarvitset asbestin tai muoviputken, jonka halkaisija on 100 mm. Älä käytä terästä, valurautaa tai tinaa, alumiiniputkia hupun alle. Asbestisementti tai lasikuitu sopii parhaiten pahimmillaan tavalliseen viemäriputkeen, joka on vahvistettu polyuretaanivaahdon käämityksellä. Unohda metalli ja päästä eroon siitä. Teräsputkessa ilma jäähtyy hyvin nopeasti, ja työntövoima putoaa lähes kaksi kertaa. Talvella voit helposti saada paluujännitteen tai puhalluksen, kun kylmä ilma menee huoneen sisään pakoputken kautta.

Jos haluat asentaa hupun, valitse paikka autotallin yläosassa, ylittäen huoneen vinosti. Pakokaasun reikä leikataan huolellisesti useilla sylinterimäisillä porakoneilla. Mitä korkeampi putki on, sitä parempi on työntövoima, mutta sitä suurempi on vaara, että putoaa tuulen tuuleen tai lintuihin, jotka voivat istua tunteja ilmanvaihtojärjestelmän lämpimällä suojalasilla. Joissakin tapauksissa kansi on täynnä teräviä nauloja tai ruuveja. Putken pohja vahvistetaan vaahto- ja ruberoidisuuttimella.

Lopulta pakokaasukanava tarkistetaan pienellä improvisoidulla polttimella tai savukesumulla.

Autotallien luonnollisen ilmanvaihdon normaaliin toimintaan ei tule läpivientikohdan ja pakoputken välistä tilaa kaapit, hyllyt, esineet, jotka estävät ilmavirtaa. Jos tarvitset paikallista ilmaa autotalliin esimerkiksi työpöydältä tai työpöydältä, jossa hitsaustyöt suoritetaan, tässä tapauksessa sinun täytyy asentaa ylimääräinen ilmakanava pakoputkesta työn paikkaan.

Kellariin on yleensä asennettu imujärjestelmä, kun taas sisääntuloikkunat sijaitsevat 40–80 cm: n korkeudessa, ja ulkoilma ohjataan kellariin lisäkanavan kautta, joka on valmistettu samasta viemäri-, teräs- tai asbestisementtiputkesta. Poistoilmaa varten sen pakokaasukanava valmistetaan ja asennetaan halkaisijaltaan 60 - 70 mm.

johtopäätös

Kellarissa, jossa on vihannesten varasto, vaikuttaa autotalliin tallennettujen moottoriajoneuvojen tila mahdollisimman negatiivisesti. Siksi asiantuntijat suosittelevat joko erillistä sisäänkäyntiä kellariin tai varustamaan autotallin pakotetulla tuuletuksella ja poistoilmanvaihdolla. Heikon vetovoiman takia luonnollinen ilmanvaihto vaatii kanavien ja kanavien säännöllistä puhdistusta. Vähintään kerran vuodessa luonnolliset ilmanvaihtokanavat palavat taittuneesta sanomalehdestä polttimen läpi poistamaan valtavan määrän kesämuotoja ja roskia, jotka on kertynyt kesän aikana.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Mielenkiintoinen