lauantai 23. maaliskuuta 2019

Rampin kaltevuus

Voit luoda normaalin kaltevuuden noudattamalla SNiP: ssä määrättyjä standardeja. Optimaalinen kaltevuusarvo on 5%. Tämä viittaa siihen, että 20 metrin pituisen ylemmän tason korkeuden tulisi olla yhtä metriä. Joissakin tapauksissa rinteiden asennus, jonka kaltevuus on 10%. Tämä on suurin sallittu parametri. Myös usein asennetut rakenteet, joiden kaltevuus on 8%. Tällaisen rampin pituus on 12 metriä ja sen korkeus on 1 metri.

Poistumisreittien rakenteet, joiden kaltevuus on vähäinen, voidaan luoda ilman kaiteita, koska niitä voidaan käyttää pyörätuolissa liikkumiseen ilman avustajaa. Suurimmalla osalla luoduista rakenteista on 8%: n kaltevuus, joten kaiteet on asennettu niihin Rakennuksen sisällä olevan rampin optimaalisen kaltevuuden laskemiseksi on otettava huomioon vapaan tilan määrä. Jos etäisyys mahdollistaa suurten rakenteiden asennuksen, kaltevuuden tulisi olla 5%. Suljetussa tilassa asennetaan usein 8% tai 10% ramppeja.

On syytä huomata, että näitä standardeja noudatetaan kiinteissä laskeumissa. Jos kokoontaitettava tuote on asennettu, rampin kaltevuus poistumisreiteillä on yhtä suuri kuin tikkaiden kaltevuus, jonka vieressä se on kiinnitetty. Näin ollen on melko helppoa laskea kaltevuus vertaamalla rakenteen pituutta ja sen korkeutta. Tämän parametrin nimeäminen tuotannon piirustuksissa tehdään merkin ">" avulla.

Laitteen ominaisuudet ja ramppien käyttö vammaisille

Tällaisten laskujen ominaisuudet ovat seuraavat:

  1. Kahden kanavan muodostavat kaksiraidalliset rakenteet soveltuvat vain, jos niitä käyttää vain yksi henkilö. Tämä johtuu siitä, että evakuointireittien raidat eivät ehkä ole sopivia joillekin pyörätuoleille. Pyörien välinen leveys voi vaihdella huomattavasti, joten tuotteen käyttö on mahdotonta. Tästä seuraa, että tarvittaessa tarjotaan pääsy mihin tahansa pyörätuoliin, on välttämätöntä asentaa laskeutuminen, jossa on kiinteä taso.
  2. Jos ramppi koostuu useista osista, niiden välillä on oltava riittävä leveys, jotta pyörätuoli voi kääntyä ympäri.
  3. Kalteva osa on aloitettava sen jälkeen, kun lasi on asennettu oven eteen. Jos kaltevuus alkaa ovesta, se aiheuttaa vaarallisia tilanteita.
  4. Järjestelmän asentaminen laskeutumiseen sisäänkäynnissä ei edellytä kaikkien talon asukkaiden suostumusta, koska vammainen ei pysty liikkumaan ylös portaita ilman tällaista rakennetta ja sillä on oikeus elinympäristön saatavuuteen.
  5. Mainostaulujen asentaminen tai autojen jättäminen paikkoihin, joissa ne estävät liikkumista, on vakava ihmisoikeuksien loukkaaminen vammaisille.

Jos vähintään yksi vaatimus ei täyty, poistumisreiteille asennettu rakenne muuttuu hankalaksi tai jopa vaaralliseksi. Tässä tapauksessa sekä vammaiset että asennetun rakenteen vieressä olevat portaat käyttävät voivat kärsiä.

Mitä sinun tarvitsee tietää ennen rampin asentamista

Jos asuinrakennuksessa on välttämätöntä asentaa laskeutumisjärjestelmä evakuointireiteille, sinun on ensin sovitettava toimet talon hallintaan. Luodun rakenteen ei pitäisi olla esteenä muiden kansalaisten vapaalle liikkuvuudelle. Myös ramppi ei saa pilata talon ulkonäköä. Tarvittava vaatimus on noudattaa GOSTia. Sinun tulisi myös noudattaa perusohjeita, kun valitset rakenteen tyypin:

  1. Vaunun leveys on otettava huomioon, jos yhdelle henkilölle luodaan ramppi.
  2. Poistumisreiteillä luotu kalteva taso ei saisi aiheuttaa vaarallisia tilanteita, kun muut vuokralaiset liikkuvat.
  3. Kaikkien käynnistysalustan osien ei pitäisi ulottua sen rajojen ulkopuolelle. Jos tätä sääntöä ei noudateta, suunnittelu voi aiheuttaa vahinkoa asukkaille.
  4. On tärkeää valita oikea materiaali rampille. Jos luotu rakenne on raskas ja kova, se johtaa asteiden nopeaan kulumiseen.
  5. Runner-rampeissa tulisi olla kumipatjat, joiden ansiosta rattaat eivät liuku liikuttaessa.

Jos rampille on asennettu kaiteet, niiden on oltava riittävän vahvoja ja kestämään kuormaa pitkään. Vammaisten liikkumisen aikana tapahtuvien vammojen poistamiseksi on välttämätöntä kiertää kaiteiden päät alas tai rampin puolelle.

Miten luodaan ramppi omin käsin

Monissa tapauksissa rampin luominen omin käsin on helpoin ja nopein tapa luoda mukavat olosuhteet pyörätuolin liikkumiselle. Tällaisen rakenteen luominen on jaettu useisiin vaiheisiin:

  1. Ensinnäkin määritetään rampin osien tarkat mitat. Joissakin tilanteissa tällaisen rakenteen asentaminen on epäkäytännöllistä, koska vaiheet tai pieni lasku ovat suuressa kulmassa. Rinteen laskeminen on helppoa, kun tiedetään hyväksyttävät vähimmäisarvot.
  2. Tämän jälkeen luodaan tarkka piirustus kunkin rakennuselementin kanssa. On tärkeää osoittaa jokainen nimitys oikein, jotta rakenteen osien mitat eivät sekoittuisi. Piirustuksissa on esitetty korkeus, rakennuksen pituus ja rinne.
  3. Sitten valmistetaan alue, johon ramppi asennetaan. Jos rakennus on rakennettu portaille kerrostalon sisäänkäynnin edessä, osa askeleista poistetaan, sen sijaan betonin ramppi kaadetaan. Toinen vaihtoehto on asentaa kanavapalkit.
  4. Seuraava vaihe käsittää rampin kokoamisen aikaisemmin luotujen piirustusten mukaisesti.
  5. Tämän jälkeen tarkistetaan vaatimustenmukaisuus ja laskeutumisen testi.

Edullisempi ja kätevin vaihtoehto on käyttää irrotettavia tuotteita, joita voidaan kuljettaa lastenrattaalla ja jotka eivät edellytä valmistelua portaita varten.

Ramppi pakoilureiteillä

On erityisen tärkeää, että ramppi asennetaan oikein rakennuksen poistumisreiteille. Jos laskeutuminen on asetettu väärin, se voi aiheuttaa vammoja tai esteitä rakennuksesta poistumiselle. Siksi on tärkeää noudattaa kaikkia GOSTin vaatimuksia.

Rampin enimmäisnopeus rakennuksen sisäpuolella olevissa paikoissa tulisi olla 10%. Tämä standardi koskee kaikkia kiinteitä rakenteita. On syytä huomata, että keskiarvo on 8%. Suurempi kaltevuus on mahdollista vain rajoitetussa tilassa.

Tällöin rakennuksen sisällä olevat evakuointireittien rakenteet on täytettävä turvallisuusvaatimukset, jotta vammaiset ihmiset voivat liikkua vapaasti poistumiseen rakennuksen evakuoinnin yhteydessä. Tärkeää ei ole vain rakenteen kaltevuus, vaan myös lavan olemassaolo, jotka ovat tarpeen rattaiden kääntämiseksi.

Kaiteet ovat yhtä tärkeitä. Jos rakennuksen sisällä olevat laskeutumiset ovat paikallaan, niissä on oltava käsipuut, joiden avulla pyörätuolilla oleva henkilö voi liikkua itsenäisesti laskeutumista pitkin.

Mitä ramppeja asennetaan rakennuksen sisään

Koska kaikki rakennuksen portaat on suunniteltu yhden tai kahden henkilön siirtämiseen, kokoontaitettavat tuotteet asennetaan yleensä, jotka on kiinnitetty seinään ja laskettu vain tarvittaessa.

Kiinteät laskeutumiset luodaan vain paikoissa, joissa se on mahdollista laajasta portaikon ansiosta. Tällaisten rakenteiden olisi varmistettava, että henkilö liikkuu pyörätuolissa esteettömästi rakennuksen varrella. Tällaista suunnittelua luotaessa on tärkeää osoittaa tarkasti jokainen nimitys piirustuksissa.

On tärkeää asentaa ramppeja sekä rakennuksen sisä- että ulkopuolella niin, että henkilö voi tarvittaessa lähteä tiloista lyhyessä ajassa ja ilman ulkopuolista apua. On syytä muistaa, että jos kuvatut rakenteet on asennettu julkisiin rakennuksiin ja että ne eivät täytä standardeja, niiden on täytettävä kaikki vaatimukset.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Mielenkiintoinen