torstai 17. lokakuuta 2019

Käsin vinssi tekee sen itse

Vinssiä käytetään lastin siirtämiseen kädetsi vaakasuoraan ja pystysuoraan, pysäkillä tai ilman. Käsityökaluja on kolme.

vipu

Köyden vinssillä on räikkä- tai räikkämekanismi, vipu ja tärkeä ominaisuus - se voi toimia keskeytetyssä tilassa, sitä ei tarvitse kiinnittää kiinteään alustaan.

Vivun kääntöliikkeet liikkuvat räikkämekanismilla. Tällaisessa mekaanisessa vinssissä on sisäänrakennettu rumpu, jota ei puristeta puristimien takia.

Ainoa haittapuoli on lyhyt kaapeli (hieman yli 6 metriä). Tärkeämpää on sen ponnistelu: 750–4 tonnin voima. Nostokorkeus - 4 metriä.

Käsin vinssi tekee sen itse

rumpu

Tämän lajikkeen laite sisältää tuen, kahvan, vaihteiston, rummun. Rumpu voi olla hammastettu tai mato. Hioa on edullista käyttää, koska tällainen rumpu kuluu erittäin hitaasti.

Joskus tällaista vinssiä kutsutaan kaapeliksi, koska siinä on rumpu, jossa on pitkä kaapeli. Se toimii näin: kiertäkää kahvaa, kierto siirtyy rumpuun vaihdelaatikon avulla, rumpu puolestaan ​​luo vetoa.

Tällainen vinssi on aina kiinnitettävä turvallisesti. Rumpuvinssissä on myös tärkeä lukitusmekanismi - jarru, joka aktivoituu automaattisesti kuorman äkillisen laskun yhteydessä.

Rumpuvinssi kertoo vetovoiman 250 kg: sta 5 tonniin, kun taas kaapelin pituus nousee helposti 30-40 metriin, paksuus 15 mm.

Kaapelin paksuus laajentaa välittömästi mahdollisuuksia - ottaa auton pois kaivosta, nosta raskaan raudoitetun betonilohkon korkeuteen ja niin edelleen.

Käsin vinssi tekee sen itse

Kokoonpano ja veto

Tämä on vivutyyppinen vinssi, mutta ilman rumpua. Rungossa on kiinnittimet, jotka luovat tarvittavat ponnistelut.

Kamerat on järjestetty samansuuntaisesti, koska kaapelin painevoima jakautuu tasaisesti kaikkiin vektoreihin, mikä tarkoittaa, että kaapeli toimii lopulta pidempään.

Vivun avulla voit estää kamerat. Vinssissä on työntövipu, joka leikkaustapin avulla suojaa koko mekanismia ylikuormituksesta.

Tätä vintturia käytetään useimmiten, koska se on teknisesti edistyneempi ja harkittu käytettäväksi ratkaisevasti kaikilla talouden, rakentamisen aloilla.

Mekanismia on vain ajoittain voiteltava niin, että kaikki sen solmut toimivat täydellisesti.

Käsin vinssi tekee sen itse

Manuaalinen vinssi: ohje

Ennen kuin aloitamme käsin vinssin kokoamisen omasta kädestä hitsaamalla omalla kädellämme, kiinnitä huomiota vanhaan "vanhanaikaisiin" menetelmiin, jotka voivat auttaa, kun mekanismia ei ole, ja sinun täytyy vetää pois esimerkiksi auto lialta:

  • Tarvitset romun, putken leikkauksen, kaapelin;
  • Kaivamme romua syvälle maahan - se on kiertoakseli;
  • Akselilla laitamme putken, joka on vipu. Tietysti putkella, jossa on sauva, on 90 asteen kulma, jotta improvisoitu akseli voidaan kääntää;
  • Kiinnitä kaapeli karbiinilla romuun ja toinen pää auton kiinnikkeeseen;
  • Vivun (putken) avulla alamme purkaa kaapelia romun päälle. Samalla on tärkeä asia, joka helpottaa työtä: mitä pidempi vipu, sitä vähemmän virtaa käytät kaapelikäämitykseen. Anna putken - vipumme olla 1 metrin pituinen, ehkä hieman lyhyempi.

Tällainen vintturi, vaikka se on improvisoitu, toistaa täsmälleen minkä tahansa muun toiminnan periaatteen.

Siirrymme nyt metallin kokoonpanoon hitsauksen ja lisäosien avulla. Tulevassa vinssissämme on: vaihde, akseli kaapelin käämittämiseen, holkit, kahvat ja kotelo.

Huomioi piirustukset - ne osoittavat kaikkien osien suositellut mitat.

Nyt analysoimme hieman lisätietoja:

  1. vaihde - mato kertoo vääntömomentin akselille, jolle kaapeli on kelattu. Sinun täytyy noutaa melko paksu osa vahvoilla hampailla - turvamarginaali on paljon suurempi;
  2. kaapelin käämitysakseli - voit itse valmistaa yksinkertaisia ​​osia: mieluiten ottaa valettu metallisylinteri (vanha potkurin akseli, holkki kuorma-autosta) ja toisella puolella hitsata korvaa - pyöristetty metallilevy, joka sopii halkaisijaltaan hammaspyörän sisärenkaaseen. Tulevassa akselissa on toivottavaa porata läpimenevä reikä - voit kierrättää kaapelin siihen ja kiinnittää sen sitten ulkopuolelle;
  3. holkki - tarvitaan akselin liukumiseen pyörimisen aikana. Jos käytät vinssiä jatkuvasti, on parempi asentaa vierintälaakeri, joka, kuten holkki, voidaan helposti vaihtaa;
  4. runko - on otettava huomioon erittäin tärkeä vivahteisto: kaikki kiinnitysreiät on tehtävä ottaen huomioon aukkojen täydellinen puuttuminen ja vaihteiston, akselin, kahvan ja laakerin / holkin välinen etäisyys.

Mekanismin pitäisi toimia sujuvasti - sitä ei saa löysätä, vaan myös istuttaa jäykästi siten, että osat eivät hankaudu toisilleen.

Ja nyt itse vinssin kokoonpanoon.

Käsin vinssi tekee sen itse

Kehon valmistelu

Otamme teräskanavaa tai 4 mm paksuista metallilevyä. Runko koostuu lyhyistä ja pitkistä kanavista, jotka on istutettu ruuviliitokseen rungon molempien levyjen kanssa.

Vaiheittain:

  • Otamme kaksi kappaletta kanavaa - yksi on 40 senttimetriä pitkä, toinen 30 cm, joka on pidempi vinssin oikealla puolella, jossa on hammaspyörä ja pyörimisnuppi;
  • Merkitsemme kanavaan yhdellä tasomerkillä poraukseen - tuloksena oleviin reikiin laitamme akselin loppuun;
  • Porataan jokaiseen kanavaan myös yhtä suurella tasolla 4 reikää pulttien kiinnittämiseen rinnakkaisten runkolevyjen kanssa;
  • Otamme metallilevyn, jonka paksuus on 4 mm ja leikkaa 2 osaa: ne muistuttavat tuttua suorakulmioa, jonka oikeassa alakulmassa on heijastus kolmion muodossa. Eräässä tällaisessa yksityiskohdassa poraamme reikien sarjan, joita tarvitaan vinssin kiinnittämiseksi pysyvästi. Myös näissä kahdessa osassa porataan läpimenevä reikä samalle tasolle - siinä kuljemme maton hammaspyörän akselin;
  • Laita vaihteiston varsi Worm kaksi laakeria (kaksi holkkia);
  • Laitamme metallilevyille, jotka ovat kolmiomaisen ulokkeen päällä matoakselin akselille ja kiinnittävät ne ruuveilla, jousialuslevyillä ja muttereilla;
  • Käämitysakselin tehtaalla. Kun laitamme metallikuoren;
  • Aseta akseli pitkään kanavaan;
  • Laitamme lyhyen kanavan messinkiholkille ja kiinnitämme myös jousialuslevyt, mutterit ja pultit.

Vinssi on valmis. Kiinnitä se määränpäähän - autotalliin, rakennustyömaalle.

On myös mahdollista istuttaa vintturi metallipyörien pariin, jota voidaan käyttää pitkin puun ympärillä: ne purkautuvat puun kiinnittyneisiin vanteisiin, kiristivät sen nopeasti ruuveilla ja muttereilla - vinssi on kiinnitetty puuhun.

Kaapelin pää on kiinnitetty auton hinauskoukkuun ja voit vetää sen ulos kentän lialta.

Kiinnitä huomiota videoon - se tiivistää koko yksinkertaisen manuaalisen vinssin kokoamisprosessin.

videot:

Käsi vinssi on melko taitamaton muotoilu, jonka valmistus perustuu sen pyörivien yksiköiden kiinnitysten laskelmiin.

Ennen kuin aloitat kokoonpanon omilla käsilläsi, merkitse tulevien kiinnittimien kohdat, kiinnitä käytettävissä olevat osat työkappaleeseen viitaten: sinä voit ymmärtää sinne - missä huomata, mistä leikata ylimäärä, voi korvata holkin / vaihteiston kokonaan.

Kerää määritetyssä järjestyksessä, ja näin saat täysin toimivan, yksinkertaisen laitteen, mutta erittäin tehokkaan mekanismin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Mielenkiintoinen