sunnuntai 1. maaliskuuta 2020

Epoksibetonilattiapinnoite

Polymeeripinnoite tasoitukseen

Polymeereihin perustuvilla aineilla (polyuretaanialukkeilla) on paljon positiivisia ominaisuuksia, lukuun ottamatta yhtä asiaa - hintoja. Lisäksi 1 m 2: ssa 250 - 500 grammaa. Aine levitetään kahdessa kerroksessa, toinen on noin 2 kertaa ohuempi, päällysteen kulutus on 100-200 g / m 2.

Työkalu levitetään paksusti kahteen kerrokseen. Aine tunkeutuu betonin rakenteeseen, joka sitoo siellä sen molekyylejä. Tämän ominaisuuden vuoksi polymeeripäällysteitä ei jätetä kalvon pinnalle. Polyuretaanipohjamaali suojaa lattiapintaa pölyltä eikä salli sen imeä likaa ja vettä.

Polymeerikoostumukset ovat ainutlaatuisia, koska ne estävät betonin tuhoutumisen. Ne vahvistavat tasoitteen molekulaarisia yhteyksiä, mikä vahvistaa sitä. Siksi, jos et halua suojata lattia vain lialta, vaan myös vahvistaa sitä - voit ostaa polymeeripohjaisia ​​kyllästyksiä.

Polymeeri kyllästäminen

Betonilattioiden polymeeripinnoite levitetään puhdistetulle kuivalle tasoitukselle. Betonin sallittu kosteus ei saa ylittää 5%. On tärkeää, että vähintään 30 päivää kuluu siitä hetkestä, kun potti on täytetty kyllästyspinnoitteeseen.

Betonilattian polyuretaanipohjamaalaus levitetään lattialle erissä, ja se leviää pinnalle telalla tai rakennusmopilla. Jos haluat lisätä väriä tasoitukseen, väriaine lisätään kyllästykseen. Tällaista tekniikkaa käytetään sekä itsenäisenä pinnoitteena että maalauksen perustana.

Koostumusta voidaan käyttää vain positiivisissa lämpötiloissa (0 - 16 astetta). Kosteuden ei pitäisi olla alle 70 prosenttia. Alemmilla hinnoilla on tarpeen suorittaa keinotekoinen kosteus. Tätä varten ripustaa märkä kangas huoneeseen tai asenna sähköinen ilmankostutin. Kuiva ilma johtaa vähäiseen polymerointikoostumukseen.

Kaksi vaihetta epoksi-alukkeet

Hartsipohjaisia ​​aineita voidaan käyttää vain +5 asteen positiivisissa lämpötiloissa. Ne ovat jopa korkeampia kuin polymeerikoostumukset. Ne levitetään myös kahteen kerrokseen, virtausnopeus on suunnilleen sama kuin polyuretaani-kyllästys.

Maali tasoitukseen

Kyllästysten lisäksi betonille on erikoismaaleja. Ne ovat kestävämpiä kuin tavalliset viimeistelykoostumukset. Samankaltaisia ​​materiaaleja käytetään lattioiden käsittelyyn teknisissä tiloissa tai autotallissa. Aineiden pohjana ovat polymeerit ja väripigmentit. Suojamaaleja on useita eri tyyppejä, jotka eroavat ominaisuuksiltaan ja koostumukseltaan:

  • PVC-yhdisteet hajottavat tasoituksen;
  • polyuretaanimaalit estävät aggressiivisten aineiden tunkeutumisen tasoitukseen;
  • Epoksimaalit saavat lattian vahvemmaksi.

Kaksikomponenttiset epoksimaalit ovat optimaalisia autotalleihin ja teknisiin tiloihin. Kuivauksen jälkeen pinnan koostumus muodostaa kestävän päällysteen. Epoksihartsin kalvolla on suuri tarttuvuus. Plus kattavuus on, että se ei kupla ja ei irtoa käytöstä käytön aikana. Ajan mittaan se voi pyyhkiä, mutta se on helppo päivittää, täytä vain uusi kerros koostumuksesta. Epoksi-aineet ovat ihanteellisia autotallien, teknisten tilojen ja sokkelien peittämiseen.

Maalin päätehtävä - lattian irrottaminen. Lisäksi se antaa liittimen esteettisen ulkonäön eikä anna kosteuden tunkeutua lattian rakenteeseen.

Ennen epoksimaalin käyttöä on tarpeen valmistaa pinta. Se puhdistetaan perusteellisesti ja poistetaan metalliharjalla, sementtimaidolla (jos lattia on tullut äskettäin). Jos tasoitus on vanha - sulje halkeamat ja rasvaa värit tai kemikaalit.

Puhdistuksen jälkeen lattia pestään vedellä lisäämällä PVA-liimaa tai. Myös suosittu on mahdollisuus puhdistaa kloorivetyhapon liuoksella: 9 osaa vettä 1 osaa ainetta. Kuivaa pinta 24 tunnin kuluttua luuta tai harjalla. Kun koko pinta on käsitelty, siirry maalaukseen.

Maalin molemmat osat on säilytettävä huoneen lämpötilassa (vähintään 18 astetta) 24 tuntia ennen levittämistä. Sitten molemmat komponentit kaadetaan erillisiin astioihin ja sekoitetaan. Tämän jälkeen kovettaja kaadetaan alustaan ​​vähitellen ja sekoitetaan.
Kiinnitä huomiota! Maali soveltuu käytettäväksi rajoitetun ajan. Siksi sitä olisi sovellettava hyvin nopeasti.

Kumi maalit

Kumipinnoitteilla on erinomaiset vedeneristysominaisuudet ja korkea suorituskyky. Huolehdi niistä, ne voidaan hoitaa aggressiivisilla yhdisteillä. Ne ovat kestäviä sekä korkeille että matalille lämpötiloille. Kuivauksen jälkeen pinnalle muodostuu kumi- kalvo. Pinnoitteella on kuitenkin yksi haittapuoli - se osoittautuu täysin sileäksi, jopa kiiltäväksi. Tämä lisää liukastumisriskiä pakkasessa. Siksi autojen pyörien kulkuaikana on suositeltavaa liimata tekstuuri kumia, esimerkiksi kuljetinhihnaa.

Ennen kumimaalien levittämistä lattia puhdistetaan vanhoista tahroista ja pölystä. Sen jälkeen pinta rasvatetaan hiekkapaperilla. Sitten lattia pestään kahdesti: liuoksella, jossa on soodaa ja puhdasta vettä. Kuivumisen jälkeen pinta on valmis maalaukseen.

Koostumus levitetään kahdessa kerroksessa. Avautumisen jälkeen maali sekoitetaan perusteellisesti, mutta sitä ei laimenneta. Levityksen aikana seosta sekoitetaan ajoittain.

Kumilattia

Nestemäisten pinnoitteiden lisäksi on olemassa kiinteitä koostumuksia betonilattioille, jotka perustuvat kumiin. Ne ovat kalliimpia, mutta kestävät kauemmin. Kumipinnoitteita on seuraavia:

  • levyn moduulit;
  • rullamateriaalit;
  • vauva, jolla on polymeereihin perustuva tahmea koostumus.

Valssatut ja levymäiset materiaalit ovat samanlaiset asennustekniikat ja koostumukset. Modulaarinen lattia asennetaan kappaleittain ja kiinnitetään lukkoihin (ne ovat eri muotoisia). Valssattu kumi asetetaan yksinkertaisesti lattialle ja kiinnitetään liimalla. Polyuretaanipohjaista liimaa käytetään molempiin pinnoitustyyppeihin. Ennen lattian asennusta puhdista ja palauta tarvittaessa.

Autotallien ja huoltoasemien osalta on parempi ostaa keskimääräinen paksuus 0,5 - 5 cm. Liian paksu kerros maksaa enemmän, mutta sen kuluttamiseen ei ole paljon asiaa. 1-2 cm: n pinnoite kestää jatkuvaa kosketusta auton pyöriin.

Crumb-muotoiset lattianpäällysteet valmistetaan eri painoisiin pusseihin. Väriaineiden koostumuksen lisääminen voi antaa lattiapinnalle lähes minkä tahansa sävyn. Kalvojen väri ei kuitenkaan vieläkään pääse limittymään.

Ennen kumin levittämistä sekoitetaan väriainetta ja odota, kunnes se on täysin maalattu. Sitten liima kaadetaan aineeseen sekoittaen huolellisesti. Massa levitetään tasaiselle ja puhtaalle pinnalle ja sitten rullalle ja rullalle.

Tulos

Kun valitset materiaalin lattian käsittelyyn autotalliin, on tärkeää pohtia, mitä pinta on useimmiten kosketuksissa. Jos työskentelet aggressiivisilla aineilla - valitse PVC-aineita. Yksinkertaisen autotallien kannalta on tärkeää, että kansi ei liuku eikä pääse likaan. Muista, että lattian pohjan on oltava tasainen. Lattian viat voivat vaikuttaa pinnoitteiden ominaisuuksiin. Jos huoneessa on suuria eroja ja sääntöjenvastaisuuksia, eikä vikojen korjaamiseen ole varoja, on parasta käyttää maaleja ja alukkeita.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Mielenkiintoinen