maanantai 24. elokuuta 2020

Pneumaattiset iskunvaimentimet: merkit, ominaisuudet

Hetki ja kierrosnopeus

Iskunvaimennin pneumaattisella käyttölaitteella on erittäin hyvät ominaisuudet, jotka soveltuvat parhaiten irrottamaan kaikki mutterit, jopa ruosteimmat. Avainavain on samanaikaisesti sekä turbiinin että automaattivaihteiston momentinmuuntimen kanssa.

Välittömästi venttiilin avaamisen jälkeen, joka johtuu iskunilma-aallon saapumisesta, taajuusmuuttaja pystyy tarjoamaan erittäin suuren vääntömomentin, jopa enemmän kuin passissa. Siksi venttiilin avaamisen aikana pneumaattinen iskunvaimennin olisi jo asennettava mutteriin, mikä sallii yhden tai kahden iskun rikkoa ruosteiset langat.

Kiinalaisen AIW1366-iskunvaimenninimpulssin kevyimmät mallit kehittävät jopa 600N * M, nimellinen 400N * m. Raskaampi Chicago Pneumatic, joka pystyy antamaan jopa 1100 N * m: n suuruisen ilmavirran.

Koska iskunvaimennin akseli pyörii jopa työkierrossa, joka on 6-9 tuhatta. Rev / min, hetki laskee 30-50 N * m. Mutteria kääntettäessä tapahtuu käänteinen prosessi, akselin kertynyt energia muuttuu iskunvääntövärähtelyiksi tasolle 800-900 N * m.

Raskas manuaalisten pneumaattisten mallien pyörimisnopeudet ovat pienemmät ja samalla kiristysmomentit ovat suuremmat. Vertailun vuoksi: IP3128-venäläisvalmisteinen manuaalinen raskasavain painaa 8,6 kg ja antaa kiristysmomentin 1600N * m, ja kierrokset ovat vain viisi tuhatta kierrosta minuutissa. Tämä riittää kiristämään kierteen mutterit 42 mm.

IP3115-kannettava pneumaattinen mutteriavain painaa jopa 13 kg ja kehittää vääntömomentin jopa 3200 N * m, mikä mahdollistaa 60 mm: n halkaisijan kierteen.

Mitat ja työkalut

Suurin osa Venäjän federaation alueella olevista malleista edustaa joko IP-sarjan pitkään tunnettuja klassisia pähkinäavainta tai kuuluisien eurooppalaisten tuotemerkkien kiinalaisia ​​väärennöksiä. Serially pneumaattinen PI tuotti vain kaksi mallia - "3115" ja "3128". Ero tuntuu pääasiassa käytettynä metallina. IP: ssä, kuten Boschissa tai Sumakessa, kaikki muut brändi-iskunvaimennin käyttää kromi-vanadiinia ja mangaaniterästä. Muut materiaalit, jopa keraamisen päällysteen läsnä ollessa, kuuden kuukauden käytön jälkeen iskuolosuhteissa, poistetaan ja hiilihapotetaan muuttamalla lineaarisia mittoja.

Kiinalaiset ja venäläiset pneumaattiset avaimet on suunniteltu ja valmistettu 40 mm: n vakiopäähän, joka on hyväksytty yli 20 vuotta sitten, kun taas Eurooppa tuottaa laskeutumiskenttiä, joissa on ½-1 tuumaa. On käynyt ilmi, että venäläisten pneumaattisten iskunvaimentimien kohdalla meidän on työskenneltävä kovasti ja etsittävä nykyaikaisia ​​suuttimia, joissa on työpäitä. Tavallisessa täydellisessä sarjassa on kahdeksan yksikön sarja. Jos iskunpäät ovat epäkunnossa, on tuontihankkeiden korvaaminen melko vaikeaa.

Liitäntä kompressoriin

Erikoistyökalujen vähittäismyynnissä ja iskulaitteissa toimivia myyntiedustajia, muun muassa pneumaattisen taajuusmuuttajan läsnäoloa jostain syystä, pidetään tämän järjestelmän haittana. Tämä lausunto ei kuitenkaan yleensä vastaa todellisuutta ja käytännön kokemusta.

Pneumaattinen vastaanotin, joka on saatavissa mistä tahansa autotallin kompressorista, toimii energian tallennuslaitteena. Hydraulista tai sähköistä avainta, sellaista varastoa ei yksinkertaisesti ole olemassa. Jos on tarpeen rikkoa mutteri, joka on istunut ruostumattomalla langalla yli 20 vuotta, ei ole mahdollista irrottaa sähkö- tai hydrauliikkatyökalua vain pneumaattisella iskulaitteella.

Mikä estää kompressorin normaalin toiminnan

Kompressorin käyttämisestä pneumaattisella avaimella voi aiheutua haittaa vain kahdessa tapauksessa:

  • Väärin valittu kompressoriyksikkö pneumaattisen avaimen parametrien alla;
  • Käytetty huonolaatuinen tai pieni virtausalueella varustettu ilmaletku;
  • Asennetaan nopeasti irrotettavat varusteet tai liitäntänipit, jotka yhdistävät ilmavirran yhteen liikkeeseen.

Kuvassa on likimääräinen kaavio autoverkon järjestämisestä autotalliin.

Iskupneumaattisen avaimen tärkein ominaisuus on kompressoriyksikön tarvitsema ilmavirta. Pienissä malleissa vaadittu virtausnopeus on 170-220 l / min. paineilma. Joskus kompressorien edullisten versioiden valmistajat ilmoittavat passissa, että 180-220 litran virtausnopeus kompressoriyksikön sisäänkäynnissä on 4–5 kertaa vähemmän paineilmaa tai 50-60 l / min. Tämä ei selvästikään riitä kääntämään jopa kevyitä kiinalaisia ​​avaimia, puhumattakaan Boschista tai Jonneswaysta.

Jos kompressorin teho ei riitä, voit turvautua pieneen temppuun:

  • Vaihda vakiovastaanotin 40-50 litran tilavuuteen 100 - 120 litraa. Tämän pitäisi riittää kahden tai kahden pyörän mutterien kiristämiseen;
  • Asenna vahvistettu hitsausletku, jonka poikkileikkaus on vähintään 18 mm. Yleensä pneumaattiselle avaimelle riittää 9 mm, mutta yli 5 metrin pituinen poikkileikkauksen lisäys auttaa lisäämään työkalun tehoa ja voimaa 30%;
  • Jos joudut työskentelemään useilla pneumaattisilla työkaluilla, automaattisen kytkennän läsnäolo kiihdyttää suuresti iskulaitteen kytkemistä kompressoriin. Mutta yhdessä tilassa - nippaosuuden on oltava vähintään 8 mm. Jos kompressori on halpa ja vähän virtaa, ulostulon nippi on enintään 4 mm.

Tässä tapauksessa sinun täytyy luopua pikalukitusliittimestä ja asentaa letku suoraan vastaanottimeen tai, edullisemmin, laittaa kalliin sovitin suurempaan osaan.

Lisäksi tarvitset kokoelman lauhdevettä ja öljyistä likaa, jotka ylimääräisesti lentävät ulos vastaanottimesta. Voit säästää rahaa, mutta pneumaattisen jakoavaimen jäädyttäminen on suora uhka pitkäaikaisessa käytössä matalissa lämpötiloissa.

Bosch-mallit

Bosch-iskulaitteet ovat aina olleet ja ovat edelleen kalliimpia ja kestävimpiä autotallin pneumaattisia työkaluja. Vain saman yrityksen, Chicago Pneumaticin, merkkituotteiden amerikkalaiset mallit voivat ylpeillä hinnalla, ja niiden mallit ovat jopa budjettiversiossa halvempia kuin 300 dollaria.

Oman auton auton pyörien huoltoon sinun ei tarvitse avainta, jolla on merkittävimmät ominaisuudet ja parametrit. Mutterin kiristämiseksi riittää 150 N * m, ruuvaa ruostumaton pultti yli 300 N * m. Näiden parametrien alla on useita malleja, esimerkiksi Bosch 628.

Suuri määrä metallia käytettäessä rakennuksessa työkalun paino osoittautui melko suureksi - 2,4 kg. Samalla kehittäjät onnistuivat yhdistämään kiristysmomentin hyvät ominaisuudet - 30 N * m ja vaatimattoman ilman kulutuksen 6 l / s. Kytkeminen käyttäen tavanomaista 10 mm: n happiputkiosaa. Se kannattaa vain 230 dollarin mallia.

Jos tarvitset pneumaattista jakoavainta ammattikäyttöön ja auton korjaukseen, renkaan asennukseen ja alustan huoltoon, voit käyttää kalliimpaa ja tehokkaampaa Bosch 622 -mallia, jossa on paremmat ominaisuudet:

  • Vääntömomentti - 900N * m, tämä riittää kuorma-auton pyörien mutterien irrottamiseen;
  • Ilman kulutus -18 l / s tai 1,08 m 3 / min. Tarvitaan tehokas kompressoriasema;
  • Sovituspatruuna on 3/8 tuumaa, letku on 12 mm;
  • Iskulaitteen paino on 5,6 kg.

Pneumaattisen avaimen hinta on 480-520 dollaria.

Boschin tehokkain jakoavain, joka on esitetty ei-ammattikäyttöön tarkoitettujen työkalujen markkinoilla, on Bosch 593 -malli. Paino 9,6 kg: lla pneumaattinen portti antaa kiristysmomentin 1700 N * m, joka riittää 50-60 mm: n mutterien kääriin. Avainvähennysmahdollisuudet sekä 1,800 dollarin kustannukset autotalliin ovat selvästi tarpeettomia.

Sumake Air Wrench

Kaikista nykyisistä pneumaattisten avaimien malleista Taiwanin tuotemerkillä Sumake on eniten kiistanalainen maine. Toisaalta työkalu on osoittautunut erittäin luotettavaksi, ja siinä on käytössään suuri sokkiryhmän resurssi ja todistetut ominaisuudet. Pneumaattiset jakoavaimet Samaa taajuutta sisältävä sumake löytyy sekä kotikoneesta että huoltoasemasta. Syynä suosioon on alhainen hinta ja hyvä täydentävä materiaali.

Esimerkiksi malli STM3007K on arvoltaan 8900 ruplaa. kehittää kiristysmomentin 542 N * m, mikä on jopa korkeampi kuin Bosch-työkalujen. Iskulaitteen paino on 3,5 kg ja ilman virtausnopeus on 480 l / min. Lisäksi avaimelle on asetettu avain laitteen säilyttämiseen ja 9–24 mm: n työpäiden sarja. Suunnittelussa on puolen tuuman neliöpatruuna ja sopiva kuristin ¼ F.

Toinen malli STC554 maksaa noin 10 tuhatta ruplaa. Laitteen paino on vain 2,1 kg, ja ilman kulutus on sama kuin 480 litraa. Toisin kuin 3007K, C554-iskulaite tuottaa yli kaksinkertaisen vääntömomentin, jopa 1 300 N * m. Samalla valmistaja ei täytä pneumaattista avainta vapaalla kymmenen iskunvaimennussarjalla, joka on laitteen mukana pakkauksessa, todistuksessa ja tuotteen passissa. Hintaero on vain 10%, kun taas C554-jakoavaimen valmistuskustannukset ovat huomattavasti suuremmat kuin M3007K: ssa.

Käytännössä käyttäjäpalautteen mukaan C554 osoittautuu käytännössä mahdottomaksi, jopa erittäin suurissa kuormissa. Toinen jakoavain, M3007K alkaa polttaa ja lopulta lopettaa muutaman viikon käytön jälkeen. Ainoa asia, joka on hämmentävä ensimmäisessä C554-kokouksessa, on mallin hieman nurkka-muotoinen muotoilu, joka menettää ulkomuodon jopa halvimmille kiinalaisille pneumaattisille iskunvaimentimille AIW.

Eastwood-mallit

Budjettimallit pneumaattiset jakoavaimet linja Eastwood pidetään edullisin ja edullinen. Suunnittelussa käytetään paljon duralumiiniseoksia ja muovia. Kotelon kahvat ja pohja on valmistettu polymeereistä, karkaistua terästä käytetään vain iskunvaimennukseen.

Sen sijaan, että laakerit asennetaan, asennetaan holkit holkkiin. Laite osoittautui samaan aikaan edulliseksi ja yksinkertaiseksi. Erottuva piirre on pneumaattisten käyttölaitteiden voimakas kuluminen, joten iskulaitteita ei käytännössä käytetä pyörien asennukseen, vaan sen laajuus rajoittuu pieniin 9-12 mm: n kiinnikkeisiin.

Kaikissa korjauksissa on monia työpisteitä, joissa on ruuviliitokset, joissa ei ole tarvetta käyttää voimakkaita ja raskaita avaimia. Eastwood-pneumaattisia jakoavainta voidaan käyttää apuvälineenä. Useimmiten kiinnittimet, mutterit ja pultit ruuvataan kierteellä halvalla avaimella, ja ne puristetaan vain yhdellä tehokkaalla langalla, kuten Sumake C554. Tämän seurauksena pää pneumaattisen iskunvaimentimen resurssi 20-25 tuhatta ruplaa voidaan pidentää lähes kaksi kertaa.

Jonnesway Pneumaattiset iskulaitteet

Useimmissa käsityöläisissä ja ammatillisessa mekaniikassa pidetään Taiwanissa sijaitsevan kuuluisan yrityksen Jonneswayn tuotteita kompromissina työn laadussa ja laadussa. Koska muovia ja alumiiniseoksia käytetään laajalti Taiwanin iskunvaimentimien suunnittelussa, tuotteen käyttöikä on riittävä pitkä käyttöikä hyvin vaikeissa olosuhteissa.

Usein Jonnesway JAI256 -vääntimet ovat ensimmäinen tarvittava varustus pienille renkaille. Lyömäsoittimen hinta, liikkeeseen laskeva vääntömomentti 980 N * m, 22 tuhatta ruplaa. saattaa tuntua liian korkealta, mutta Taiwanin yrityksen työkalut katsotaan varsin luotettaviksi ja tehokkaiksi. On selvää, että tätä rahaa varten voit ostaa pari kiinalaista pneumaattista edullista jakoavainta, mutta ne olisivat tarpeeksi kirjaimellisesti ennen betonin ensimmäistä putoamista. Näennäisesti pieni iskulaite painaa 3 kg, tämä vahvistaa jälleen kerran, että valmistaja ei säästä metallia.

Pysyvää työtä varten kevyt on sopivampi, vain 1,9 kg Jonnesway JAI0964. Ilman virtausnopeudella 140 l / min ilmanvaimennin tuottaa kiristysmomentin 930 N * m. Laitteen hinta on kolmasosa pienempi kuin edellisen mallin hinta, mutta työkalun käyttöikä on puolet.

Raskaiden kuorma-autojen pyörillä varustetuissa työkoneissa traktoreissa käytetään JAI138-1418-sarjan raskaita iskuja. Laitteen paino on 8-10 kg ja kiristysmomentti 2,7-3KN * m vaatii tiettyjä taitoja ja taitoja työskennellä pneumaattisilla avaimilla.

Kulmaventtiilit

Kaikki ajoneuvot, autot tai polkupyörät sisältävät suunnittelussaan suuren määrän kierteitettyjä kiinnikkeitä, pultteja ja nastoja, jotka ovat paljon pienempiä kuin pyörien mutterit. Mutterin löysentämiseksi 12: een ei tarvita pneumaattista rumpalia, jonka vääntömomentti on jopa 100 N * m, vain työkalu, joka pystyy antamaan 50-70 N * m. Mutta tämäkin on useimmissa tapauksissa liian suuri.

Lisäksi on erittäin hankalaa työskennellä klassisen pneumaattisen iskunvaimentimen avulla vaipan tai auton rungon alla. Iskulaitteen suuret mitat ja paino, yli 2 kg, olosuhteissa, joissa mutteri tai pultti on käytännöllisesti katsoen irrotettava suorassa kädessä, tekevät avaimen vakiomallin sopimattomaksi.

Tässä tilanteessa räikkäät tai eri tavalla kulmikkaat pneumaattiset avaimet osoittavat parhaan tuloksen. Miksi kulma? Koska toiminta pää sijaitsee vääntimien 90 kiinni akseliin nähden. Ratchetiksi kutsutaan monia kulma-pneumaattisten avaimien malleja, jotka ovat samankaltaisia ​​räikkäavaimella jokapäiväisessä elämässä.

Kulmavääntimien ominaisuudet ja ominaisuudet

Itse asiassa pneumaattinen räikkä on yleiskäyttöinen käyttölaite, johon voit asentaa minkä tahansa avaimen, jatkojohtimen, ruuvimeisselin ristin tai aukon. Pneumaattisella avaimella voit suorittaa 99% kaikista irrotettavista liitännöistä autossa, ja asianmukaisella taidolla voidaan käyttää ruuvimeisseliä ja jopa harjaa.

Lähes kaikilla pneumaattisten avaimien valmistajilla on omat mallinsa kulma-työkaluista, monessa suhteessa ne ovat samankaltaisia, mutta joitakin pieniä eroja. Esimerkkinä tyypillisestä kulma-pneumaattisten avaimien edustajasta voit tuoda mallin Sumake 5553

Pneumaattisten työkalujen perusominaisuudet:

  • Avainpaino 1,2 kg;
  • Kiristysmomentti on 60 N * m, joka vastaa suunnilleen aikuisen, fyysisesti vahvan henkilön suurinta voimaa;
  • Koon kokoaminen pään alle - ½ tuumaa;
  • Ilman kulutus - 112 l / m;
  • Metalli-avaimen runko;
  • Pneumaattisella käyttölaitteella on kääntökierron funktio, jota voidaan käyttää ruosteisten kiinnikkeiden "kääntämiseen" ja heikentämiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Mielenkiintoinen