torstai 3. syyskuuta 2020

Goottilainen tyyli

Kehyksen käyttö mahdollisti sellaisten rakennusten rakentamisen, joilla oli melko monimutkaisia ​​erityisalojen ja muotoilun elementtejä, sisätilojen korkeuden ylittämisen jälkeen. Esimerkiksi Ranskan Beauvais-katolisen katedraalin yhden salin kaarevat katot ovat 47 metriä korkeat, ja Kölnin tuomiokirkon tornin tornin pohja nousee 157 metrin päähän sisäänkäyntialustan yläpuolelle.

Periaatetta rakentaa rakennuksia tukipylväisiin, jotka testattiin ensin goottisessa arkkitehtuurissa, käytetään nyt laajasti korkeiden rakennusten rakentamisessa, joissa on erittäin suuret katteet.

Goottilainen tyyli keskiaikaisessa arkkitehtuurissa

Riippumatta siitä, kuinka kovia keskiaikaisia ​​faneja yritti tunnistaa goottilainen tyyli katolisen kirkon kanssa, todellisuudessa goottilainen arkkitehtuuri ei ollut aina vain kirkkojen ja basilikaisten arkkitehtuuri. Gothic-rakennuksessa vallitseva stereotyyppi liittyy aina eloisimpiin goottilaisiin monumentteihin, kuten Notre-Dame de Paris -katedraaliin, Duomo-katedraaliin.

Milano-katedraalin ja Dresdenin katedraalin rakentaminen, joka on rakennettu vuosisatojen ajan ja jossa yhdistettiin useita goottilaisen kuvan versioita.

Nämä ovat kaikkein kirkkaimpia esimerkkejä goottilaisen rakennuksen rakennuksista, mutta goottilainen arkkitehtuuri ei aina ollut niin mahtava, kuten katolinen kirkko teki.

Asiantuntijat jakavat rakentamiseen tarkoitetun goottilaisen tyylin aktiivisen aikakauden aikakauden neljään ehdolliseen jaksoon:

  • Varhaisen goottin esiintyminen kaupunkien tärkeimmissä yhteiskunnallisesti merkittävissä rakennuksissa. Päivänä oletettavasti 1088 - Clunyn luostarin basilikan rakentamisen päivämäärä;
  • Gothic-tyylin kehittymisen ja muodostumisen vaihe useimmissa arkkitehtonisissa ratkaisuissa, julkisissa rakennuksissa ja kirkkorakennuksissa on peräisin 1220-1410;
  • Gothic-tyylin dominoinnin aikakausi kirkon arkkitehtuurissa päättyy XV-1600-luvun lopulla;
  • Lyhyt vaihe Gothic-tyylin elementtien elvyttämisessä nykyaikaisessa arkkitehtuurissa XIX-luvun alussa.

Gothic-tyylin ilmeikkyys ja näyttävyys on aina ollut katolisen kirkon valvonnassa, joka puolusti rakennuksen suunnittelua. Se vaati massiivista ja samalla korkeaa rakennuslaatikkoa, tornia ja valtavan kupolin.

Mestarit joutuivat piilottamaan suurimman osan epätavallisesta sisustuksesta goottilaiseen tyyliin tarkoituksellisesti monikerroksisissa ja hieman karkeissa koristuselementeissä, joten ensi silmäyksellä mikä tahansa goottilaiseen rakennukseen liittyvä rakennus näyttää tiukalta harmaalta kohdalta, ja vasta sen jälkeen, kun on tarkemmin tarkasteltu seinien ja pylväiden julkisivua, voit ymmärtää arkkitehdin nerokkaan suunnittelun.

Uusien rakennustekniikoiden ja erityisen goottilaisen sisustuksen lisäksi arkkitehtuuriin tuli uusi kuvioiden geometria.

Suurin osa goottilaisten katedraalien ja rakennusten suunnittelussa käytetyistä osuuksista kuului kuuluisalle "kultaiselle osalle". Kaikki totteli häntä, kokoista käyrät, kaaret, kaaret, ikkunan aukkojen ja kattoalueiden osuudet.

Varhainen goottilainen

Ensimmäiset goottilaiseen tyyliin rakennetut rakennukset olivat rikkaiden aatelisten luostareita ja linnoituksia. Ensimmäiset rakennettiin aktiivisesti käyttämällä yksinkertaisia ​​kaareva kattoja basilikaa ja pieniä kirkkoja. Clunyn luostarin basilika oli ensimmäinen keskiaikaisen Euroopan rakennus, jossa oli kupoli katto, jossa oli kolme ristikaarta. Ristin muotoinen rakennus säilytti edelleen linnoitusarkkitehtuurin elementtejä tornien ja pienten ikkunoiden rivien kanssa, mutta goottilainen muotoilu oli jo ilmeinen.

Itä-Euroopassa aikaiset katoliset rakennukset vastasivat vain osittain goottilaisen arkkitehtuurin kanoneja, ja niitä käytettiin vain kirkonrakennuksen asemaa korostavina tekijöinä.

Italian keskiaikaiset asukkaat, toisin kuin Espanja ja Ranska, eivät koskaan kärsineet goottilaisten liiallisesta kunnioituksesta, heidän temppeleilleen säilyi yhä avoin romaaninen ja bysanttilainen tyyli pikemminkin kuin hirveä, tiukka goottilainen versio.

Suuri vaikutus tyylin muodostumiseen oli perinne rakentaa linnoja ja linnoitusseiniä. Jos tarkastelet mielenkiintoisimpien goottityylisten rakennusten yksityiskohtia, voit helposti tunnistaa useita linnoitusarkkitehtuurille tyypillisiä elementtejä:

  • Pinnacles, joissa on teräväkärkiset harjanteet ja tornit;
  • Massiiviset jalkineet, joissa koristelu, joka jäljittelee linnoitusseinää;
  • Ikkunoiden puuttuminen rakennuksen alaosasta, suurempien ikkunoiden aukot tehdään melko korkealle kellarin tason yläpuolelle.

Siirtyminen valtaviin ikkunoihin vaati kirkon seremonioiden estetiikkaa, vain siten, että sisätilojen tarvittava kevyt täyttö tarjottiin. Linnan tyylielementtien käyttö näkyy Notre Dame de Parisin arkkitehtuurissa tai Reimsin kaupungin katedraalissa.

Rakennusten kukoistamisen ja auringonlaskun arkkitehtuuri goottilaiseen tyyliin.

Kun goottilainen rakennus kasvoi, se kasvoi pitemmälle. Gothic-tyyliä kantavien pylväiden tärkein temppu ei enää riitä kuormitukseen ja ei tarjonnut tarvittavan vakauden kiillotetun kivin liian korkeilla seinillä.

Mastereiden oli täydennettävä laatikkoa, jossa oli sivupuomit - kaaren solmua, jotka olivat sarakkeiden rivillä. Samalla koko rakenne ei menettänyt luontotyyppiä auringonlaskun kevyydestä, mutta työn kustannukset nousivat dramaattisesti, ja rakennuksen rakennusjakso vedettiin pois vuosikymmeniä. Kaareva arkkitehtijärjestelmä on itse asiassa tullut samanlaiseksi goottilaisen arkkitehtuurin tunnukseksi kuin torni- tai kolmiosainen katto.

Myöhemmin, kun käyttöön otettiin kehittyneempiä kivenjalostusmenetelmiä, kasaantumien syntyminen ja tehokkaat mittausvälineet, he kieltäytyivät käyttämästä archbutaaneja, rakennukset hankkivat nykyaikaisemman muodon säilyttäen vain tiettyjä goottilaistyylisiä elementtejä - ikkunoiden aukkojen, tornien ja tornien muodon.

Jo XVII-XIX-luvulla, goottilainen, viktoriaanisessa aikakaudessa, uusi henkeä monumentaalisten rakennusten arkkitehtuurissa. Monet rakennukset rakennettiin joko keskiaikaisen tyylin kanonien mukaisesti, tai goottisia elementtejä käytettiin laajalti julkisivujen ja kattojen koristeluun.

Gothic modernissa rakentamisessa

Keskiajan suunnittelussa modernit rakennukset rakennetaan melko harvoin, rakennuksen arkkitehtuuri ja ulkoasu eivät ole kovin käteviä rakennuksen suunnitteluun. Yksittäisiä elementtejä, esimerkiksi veistoksia, katon rinteiden muotoa, koristelu- torneja ja ikkuna-aukkoja on yksinkertaisempaa ja halvempaa käyttää yksilöllisen kuvan muodostamiseksi talosta.

Rakennusmateriaalit goottilaiseen tyyliin

Gothicin ulkonäkö johtui suurelta osin uusien kivenjalostusmenetelmien laajasta käytöstä keskiaikaisessa rakentamisessa ja puun osittaisesta hylkäämisestä. Kivenrakennusten laatikot sijoitettiin jalostetun hiekkakiven, tuffin ja kalkkikiven lohkoista. Katot peitettiin lyijystä ja kuparista, ja ikkunat valutettiin lasimaalauksilla.

Nykyaikaiset materiaalit voivat jäljitellä vain goottilaistyylisen arkkitehtuurin elementtejä. Useimmiten seinät on päällystetty sivuraide- tai keraamisilla laatoilla, jotka jäljittelevät valtavia kivilohkoja, ja katto on valmistettu mattapintaisesta tummasta väristä.

Laatikot on usein päällystetty puulla tai rakennuspuulla, kuten keskiajalla.

Goottilainen talo

Gothic-kuvan levittäminen rakennuksen arkkitehtuurille ei ole niin vaikeaa, kuin se saattaa tuntua ensi silmäyksellä. Viimeistelymateriaalien käyttö yksinään ei tietenkään riitä, on tarpeen rakentaa yksittäisiä elementtejä radikaalisti:

  • Rakennuksen katto on tehty useilla rinteillä, joilla on suuri kaltevuuskulma ja koristeelliset aidat;
  • Rakennuksen asettelussa on oltava torni, mieluiten tetraedrisen muotoinen, lahden ikkunat tai vuokrattu toinen kerros;
  • Ikkunan aukot on muodostettu ikkunan yläosassa olevan sipulikaaren kanssa.

Viimeistelyssä käytetään mykistyneitä sävyjä, vähintään muovia ja sinkitystä metallia. Seinille sopii parhaiten koristeellinen pastelliharmaa kipsi tai rikas hiekkakivi.

Gothic-huone

Gothic-tyylin sisätiloissa käytettiin viimeistelymateriaaleja luonnonkiven ja sävytetyn puun väreissä. Seinät ovat valittuja, harmaita tai pastellivärejä.

Katto on kirjailtu puulevyillä, jotka jäljittelevät kaarevia rakenteita. Jos huoneen muoto sallii, seinät ja katto voidaan koristaa kannettavilla pylväillä. Suurin vaikutus huoneen suunnitteluun on ikkunan aukon muoto ja koko. Ikkunoiden yläala on peitetty lasimaalauksilla, ja itse ikkuna täydentää raskasta samettiverhoa.

Gothic-kalusteet

Gothic-kuvassa ei ole erityistä huonekalujen suunnittelua. Yleensä sisätiloissa käytetään massiivisia puukalusteita, joilla on tyypillinen kuvio ja veistämällä keskiaikainen tulkinta.

Huonekalut on sävytetty ikääntyneen tammen tai hassan värissä, mikä antaa koko huoneelle keskiaikaisen goottilaisen sävyn.

johtopäätös

Gothic tyyli, kaunis ja samalla ei yksinkertainen, tekee vahvan vaikutelman myös pienissä rakennuksissa ja rakenteissa. Sitä käytetään pienten mökkien ja talojen nykyaikaisessa suunnittelussa, kun on korostettava huoneen epätavallinen muotoilu. Gothic-rakennuksen monimutkaisuutta kompensoi enemmän tuloksena oleva koristeellinen vaikutus.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Mielenkiintoinen