torstai 1. lokakuuta 2020

Geyserien korjaus: Neva, Junkers, Oasis, Bosch

Kaasupylvään korjausta sen monimutkaisuuden vuoksi ja mahdollisten teknisten ongelmien määrää ei voida verrata muihin kodinkoneisiin. Mahdollisempien teknisten vivahteiden monimutkaisempi ja kyllästyneempi voi olla vain kaasukattiloiden korjaus kotona. Jos vedenlämmitin voidaan silti korjata omin käsin, lämmityskattilan huolto- ja korjaustyöt, riippumatta sisäänrakennetun automaation määrästä, sekundaaripiirin ja valmistajan läsnäolosta, on parasta jättää sertifioidun asiantuntijan tehtäväksi.

Mitä voidaan korjata kaasupylväässä omin käsin

Tietenkin ei aina ole kaasun kuumavesikolonnia, joka kuluu tai murtuu niin perusteellisesti ja peruuttamattomasti, että ei voi tehdä ilman asiantuntijan apua. Kaasuoperaattoreiden samojen asentajien arvioiden mukaan 70%: ssa tapauksista kaasuvedenlämmittimien korjaus tapahtuu rutiinihuoltoon ja vähäisten virheiden poistamiseen, jotka yleensä liittyvät huonolaatuisiin osiin tai virheelliseen säätöön.

Luettelo kotitalouksien kaasuliesi korjaamiseen käytettävissä olevista töistä voi sisältää seuraavat toiminnot:

  • Putkiliitosten ja mutterien pienet korjaukset ja uudelleen pakkaaminen;
  • Veden ja kaasun kolonnin säätimen elastisen kalvon vaihtaminen;
  • Työntötunnistimen työn puhdistus ja säätö;
  • Lämmönvaihtimen puhdistus ja pesu;
  • Sytytyslevyn korjaus.

Erillisessä luokassa voidaan erottaa tällainen toiminta kuten lämmönvaihtimien korjaus ja juottaminen.

On selvää, että on olemassa tietty kalliiden automaatio- ja elektroniikkasäiliöiden kyllästetyt annostelijat, joilla ei ole mitään järkeä edes korjata kotona. Esimerkiksi Electroluxin tai Vaillantin kaasulämmittimien korjaus on halvempaa huoltokeskuksessa varaosien korkean hinnan vuoksi. Poikkeukset ovat erityisen tärkeitä komponentteja, kuten kolmisuuntainen venttiili tai sytytyslevy, ne on parasta ostaa valtuutetulta jälleenmyyjältä, vaikka hinta olisi korkeampi. Tämä on ainoa mahdollisuus tehdä korjauksia eikä tappaa kalliita italialaisia ​​tai saksalaisia ​​sarakkeita off-spec-varaosalla.

Geyserin Oasin korjaus

Kiinalaiset vedenlämmittimet Oasis houkuttivat kotimarkkinoita, ensisijaisesti alhainen hinta ja muotoilun yksinkertaisuus, mikä takaa kaasupylvään korjaamisen omin käsin lähes kaikissa ongelmatilanteissa. Laite ja pääosien muoto ovat hyvin samankaltaisia ​​useimpien kotimaisten järjestelmien kanssa, joten purkamisen ja korjauksen kanssa ei ole ongelmia, vaikka oaasikaasupylväälle ei ole korjausohjeita tai piirejä.

Käytännössä on tiedossa, että kiinalaiset kaasulaitteet Oasis kärsivät kolmesta virheiden tyypistä:

  • Paristojen nopea purkaminen;
  • Sytytystulppien vika;
  • Veden vuotaminen kalvopaineanturin vesisäiliössä.

Ensimmäisessä tapauksessa paristojen ongelma näyttää melko epätavalliselta, merkkivalo miellyttää sinistä tai vihreää valoa, mutta mitään ei tapahdu, kun yrität kytkeä kaasupylvään. Tällaisen vian korjaaminen tapahtuu yksinkertaisesti korvaamalla tavanomaiset suolaparistot emäksisillä soluilla, joilla on suurempi varauskapasiteetti. Niiden pitäisi riittää vähintään vuoden ajan.

Oasis puretaan korjausta varten

Jos vesipisaroita alkoi ilmestyä kolonnin alle, niin tämä todennäköisimmin tarkoittaa sitä, että yhden vedenlämmityslaitteen virtaavan osan solmujen korjaaminen on tarpeen. Veden vuotamisen syyn määrittämiseksi ja korjausten suorittamiseksi Oasis on purettava. Ensinnäkin on välttämätöntä poistaa laitteen ulompi vuori. Tätä varten poista kahva ja kierrä kotelon pohjassa olevat ruuvit.

Seuraava askel on irrottaa liitännät näyttöpaneelista ja mikrokytkimestä.

Saamme pääsyn korjauksen tulevaan sijaintiin - kalvoyksikköön veden paineen ohjaamiseksi.

Korjaamme lohkon säätökaasupylvään

Paineensäätöyksikön irrottamiseksi on välttämätöntä irrottaa mikrokytkimen liitin huolellisesti ja irrottaa kaksi ruuvia, jotka kiinnittävät lämmönvaihtimen laipan laitteen runkoon.

On selvää, että ennen kaasupylvään korjaamista vesi on suljettava, ja jäljelle jäävä vedenpaine järjestelmässä on vapautettava avaamalla hanat.

Korjausta varten on tarpeen lisäksi poistaa vesilämmityslaitteen ja poltinlaitteen kaasulohko.

Poistettu yksikkö voidaan purkaa korjattavaksi irrottamalla neljä teräsruuvia. Yleensä teräskiinnikkeet kiinnittyvät voimakkaasti messinkiin, joten esiliitos käsitellään VD-5: llä tai jarrunesteellä.

Paineensäätöyksikkö toimii seuraavasti:

  • Kotelon sisällä on ontelo, joka on jaettu kalvolla kahteen osaan. Toisaalta vesi on sopiva, toisessa ontelossa on pyöreä uimuri, johon vesi puristuu kalvon läpi;
  • Kellukkeessa on tanko, joka kulkee kumitiivisteen läpi. Kun kuumavesisäiliö avautuu, virtaus täyttää lohkon ontelon, puristaa varren laipan läpi kalvon läpi ja kelluu ja työntää kosketinta mikrokytkimeen;
  • Piiri sulkeutuu, kaasu avautuu ja sytytyslaite aktivoituu.

On selvää, että kumin kanssa kosketuksissa oleva terässauvan pinta on syövyttävää ja peittyy luolilla. Tällaisen tangon jokainen liike johtaa täytekotelon katastrofaaliseen kehitykseen, joka alkaa virrata vuodessa. Lisäksi mikä tahansa korjaus on välttämätöntä vaihtaa kalvo mahdollisimman korkealuokkaiseen kumiin mahdollisimman pian.

Usein on tilanne, jossa ennen rauhanen korjaamista kaasupylväs alkaa kiehua ja sylkeä höyryä. Tämä viittaa siihen, että kalvo on myös puhdistettava lialta ja mahdollisuuksien mukaan korvattava.

Kaasupylväselektrodijärjestelmän korjaus

Kiinalaiset kaasunlämmittimien valmistajat Oasis haluavat aina säästää käytettyjen materiaalien laatua. Esimerkkinä voidaan mainita tilanne, jossa uusi, täysin huollettava kaasuvedenlämmitin lakkaa syttymästä, vaikka veden ja kaasun ohjausyksikkö ja sytytyslevy ovat ehjät.

Syynä on se, että yksi kolmesta polttimen liekkiä sytyttävästä kynttilästä epäonnistuu. Polttimen rakenne on sellainen, että kaasun sytyttämiseksi on välttämätöntä, että kaikki kolme kynttilää ovat hyvässä kunnossa.

Kaasupylvään sytytysjärjestelmän korjaus alkaa viallisen sytytystulpan määrityksellä. Voit tehdä tämän poistamalla vuorauksen, sammuttamalla valon ja varoittamalla huoneen. Kun käynnistät kaasupylvään, näet, että jossakin kynttilässä sähkövirtaus ei osu kaasuvirtaan, mutta paljon pienempi kehoon.

Tilanne on äärimmäisen vaarallinen ja vaatii kaasun ja ilmavirran sytytysjärjestelmän kiireellistä korjaamista kolonnissa. Korjausta ei ole mahdollista lykätä, vaikka sarake syttyy toisen tai kolmannen käynnistysajan kuluessa. Käynnistettäessä polttoaineen kammioon ja pakokaasulaitteeseen pumpataan suuri määrä kaasun ja ilman seosta, ja jos kolonnin sytytys toimii pitkällä viiveellä, on mahdollista räjähdys ja tulipalo.

Korjausta varten on tarpeen purkaa kaikki kolme kynttilää, puhdistaa ne hiilestä, hapettumistuotteista. Yksi kynttilä täsmälleen lävistää koteloon, loput ei ole tiedossa missä kunnossa, joten kaikki kolme kuluttavat eristävää lämmön kutistuvaa polymeeriputkea, ainakin kolmessa tai neljässä kerroksessa. Korjauksen aikana on tarpeen eristää kiinnityslevy samalla tavalla, jolla kynttilät kiinnitetään polttimen runkoon.

Geyserin Nevan korjaus

Suurin osa Neva-kaasumallien malleista osoittautui yhtä yksinkertaisiksi ja edullisiksi vedenkeittimiksi korjauksessa. Eurooppalaisten mallien luotettavuus on heille kaukana, mutta niiden korjaaminen maksaa halvemmalla, ja lähes aina se voidaan tehdä käsin.

Sytytystulpan vika ja sen jälkeinen korjaus katsotaan sääntöjen epätyypilliseksi tapaukseksi, joten korjaustöiden suorittamisen jälkeen on oikein etsiä vian syy. Useimmiten syntyy muovia, joka johtuu ilmanvaihtojärjestelmän läpi virtaavasta lauhdevuodesta kaasupolttimen runkoon.

Kuinka korjata korkkimutterilämmönvaihdin

Yksi yleisimmistä kaasupylväiden puutteista on Neva lähes kaikissa malleissa, lämmönvaihtimen metallin heikko laatu jää. Sääntöjen mukaan lämmönvaihtopiiri, jossa vesi liikkuu, ei saa joutua kosketuksiin alumiinikomponenttien, esimerkiksi kaasupolttimen tai säätöyksikön kanssa. Tällainen kosketus voi aiheuttaa kupariseinien sähkökemiallista korroosiota, ja sitten korjaus on yksinkertaisesti hyödytön.

Lisäksi ei noudateta aina sääntöjä, jotka koskevat korkki- mutterien kiristämistä, joilla lämmönvaihdin on kiinnitetty säätimeen ja poistoputkeen. Kun lämmönvaihdin poistetaan ja korjataan, mutterit leikkaavat ohuen, tuskin havaittavan polun kupariseinään. Loppujen lopuksi kymmenen kerran kiertynyt pää ja osa kupariputkesta kiertyvät yksinkertaisesti.

Tässä tapauksessa sinun täytyy leikata ja kohdistaa rikkoutumispaikka, asentaa uusi mutteri ulkoisella kierteellä ja kytke lämmönvaihdin lohkokontrolleriin tavanomaisella joustavalla letkulla. Kaikki muut korjausmahdollisuudet, kuten käytännöt osoittavat, osoittautuvat lyhytaikaisiksi.

Kaasupylvään käynnistysjärjestelmän mikrokytkimen korjaus

Tilanne, samankaltainen kuin kuolleen akun Oasis, tapahtuu Neva-kaasupylvään kanssa. Kun yrität käynnistää Neva, merkkivalo syttyy, mutta kaasupoltin ei syty. Joskus sarake voidaan kytkeä päälle 4-5 kertaa.

Tässä tilanteessa mikrokytkin on korjattava osien ennenaikaisen kulumisen tai kokoonpanon väärän säätämisen vuoksi.

Kytkin sijaitsee vesipaineen ohjausyksikön vieressä. Kolonnia käynnistettäessä lohkon kalvo puristaa ulos tangon, joka avaa kytkinkoskettimen. Toisin kuin Oasis, kaikki yksikön osat, varsi mukaan lukien, on valmistettu messinkistä, joten korroosiota ei ole, itse mikrokytkin on korjattava ja vaihdettava.

Korjaustöiden suorittamiseksi on irrotettava liitin, kierrä kaksi M3-ruuvia irti ja irrota kytkinrunko nauhasta, kuten videossa


Vaihda mikrik helposti. Voit ostaa alkuperäisen osan 400-500 ruplaan. erikoistunut salonki tai osta analoginen 50 ruplaa. kaikissa radio-osien kaupoissa. Korjauksessa ei ole eroja, molemmissa tapauksissa ne myyvät osia kiinalaisista kulutustavaroista.

Korjauksen suorittamiseksi sinun täytyy juottaa johdon kaksi johdinta kytkimellä olevista liittimistä, aseta lämpökutistinputki ja juote uuden osan koskettimiin.

Korjauksen loppuvaiheessa kytkin ruuvataan vanhoilla ruuveilla lohkon kiinnityspalkissa. Seuraavaksi sinun on säädettävä mikrokytkimen kotelon asento niin, että sauva vapauttaa koskettimen kokonaan liikkeen aikana. Tämä tehdään asennusruuvien avulla. Yksi hampaista taipuu sädettä vastaavasti pyörittämällä sitä, on mahdollista saavuttaa kytkinrungon liike haluttuun suuntaan.

Junkerien geysirin korjaus

Kotimaan kaasulämmittimien etuna on niiden korkea kestävyys ylikuormitukselle ja alhaiselle veden laadulle ja ennen kaikkea kaasulle. Asiantuntijat sanovat, että saksalainen tekniikka näyttää perinteisesti valtavan käyttöiän ilman korjausta, mutta yhdellä ehdolla - järjestelmä on suojattava verkkovirrasta ja varustettava suojaavilla suodatinelementeillä, jotka pehmentävät kuumennetun veden kovuutta.

Mutta myös tällaisissa olosuhteissa on tarpeen tehdä säännöllisesti pieniä korjauksia omilla käsillään Junkers-geysirillä. Syy on yksinkertainen, automaatio, sytytys- ja sytytyslaite ovat erittäin herkkiä saasteille, pölylle ja ruosteelle kotitalouskaasussa. Likaisessa kaasupolttoaineessa ensimmäinen epäonnistuu.

Kolonnin palauttamiseksi sinun on poistettava kansi ja vedettävä kädellä ulos ohut profiloitu alumiiniputki, joka toimii valmiustilassa. Putki puhdistetaan huolellisesti kuparilangalla ja pestään alkoholilla. Pentakarbonyylikaasun suuren rautapitoisuuden vuoksi putkilinjan seiniin putoaa hienojakoisia metallipölyjä, jotka tappavat kynttilöitä ja pilottivalon.

Suodattimet eivät viivyttele pentakarbonyyliä, joten käsityöläiset korvaavat usein alumiiniputken kuparilla, jonka halkaisija on suurempi. Uusi kaasuputki kääritään lämmönvaihtimen ympärille, mikä varmistaa karbonyylin hajoamisen putkessa ennen kuin se menee sytytysalueelle.

Lisäksi likainen kaasu on tarpeen avata ja puhdistaa kolonnin kaasupoltin säännöllisesti.

Kaasunvaihtimien korjaus

Yksi vakavimmista kolonnin vaurioitumisen tapauksista pidetään kuparilämmönvaihtimen palamista, murtumia tai korroosiota. Kahdessa ensimmäisessä tapauksessa korjaus tapahtuu vain korvaamalla osa uudella varaosalla. Korroosion sattuessa muodostetaan ohuita 02, -0,5 mm reikiä lämmönvaihtimen seinämiin, joiden läpi vesi virtaa piiristä.

Vika havaitaan tavallisesti intensiivisellä nokimuodostuksella, veden vuotamisella ja painehäviöllä piirissä, kun venttiili on suljettu.

Lämmönvaihtimen korjaamiseksi sinun on poistettava se kaasupylvään asennuksesta. Seuraavaksi kuparipinta puhdistetaan noki- ja mittakerroksista ja suoritetaan hydraulinen testaus.

Helpoin tapa tunnistaa korroosion paikka pumpataan ilman tai veden paineessa. Esimerkiksi lämmönvaihtimen ulostulo vaimentaa kumitulpalla ja ilmapaine syötetään sisääntuloon käsin pumpulla. Lämmönvaihtimen kaasupylväs upotetaan vesisäiliöön ja määritetään vaurion sijainti.

Korjaa vauriot kotona voidaan juottaa kupari-hopea-tinajuotteella. Ensimmäistä käytetään palamaan etusijalla sijaitsevien kuumimpien pisteiden palauttamiseen. Tina tiivistyksessä kuparipinta syövytetään suolahapon sinkkiliuoksella, kuumennetaan polttimella ja säilytetään massiivisella juoteella. Normaalikäyttöön tina-laastarin paksuuden on oltava vähintään 0,5-0,7 mm.

Korjauksen jälkeen lämmönvaihdin testataan vielä kahdesti - käyttäen tavanomaista ilmansyöttöä ja pitämällä vettä käyttöpaineessa sen jälkeen, kun yksikkö on asennettu kaasupylvääseen. Piirin paine ei saa laskea vähintään 15 minuutin ajan.

Bosch-kaasulämmittimen korjaus

Bosch-yhtiön valmistamia vedenlämmittäviä kaasulaitteita erottavat niiden kompakti koko ja automaation suuret kylläisyydet. Mitä enemmän komponenttien ja mekanismien rakentamisessa on, sitä suurempi on epäonnistumisen todennäköisyys.

Boschin vedenlämmitysjärjestelmiin WR10 on ominaista kaksi erilaista häiriötä: mielivaltainen sammutus onnistuneen käynnistyksen ja suurten veden kovuuden vuoksi.

Riippumaton sulkeminen voi tapahtua kolmesta syystä:

  • Pudota savupiippuun;
  • Sytytyselektrodin saastuminen, jonka seurauksena automaatio ei tunnista hyvin pientä ionisaatiovirtaa ja sammuttaa kaasun. Korjaus vähenee tavallisiin puhdistuselektrodeihin;
  • Lämmönvaihtimen ylikuumenemissensorin toiminta.

Viimeisin tapaus on tärkein. Ylikuumenemissensori on bimetallilevy, jossa on koskettimet. Kun saavutetaan tietty lämpötila, levy taipuu ja avaa koskettimet.

Ennen kunnostusta on tarpeen testata anturi esimerkiksi oikosulkemalla koskettimet suoraan leikkeellä tai kuparilangalla. Jos kaasupylväs toimii edelleen normaalitilassa, sinun on ostettava ja vaihdettava anturi. Vakavaa ylikuumenemista tarvitaan kaasuvirtauksen säätimen säätämiseksi ja tarkistamiseksi.

johtopäätös

Geyserien korjaaminen omilla resursseillaan tietyllä taidolla osaa- malla voidaan suorittaa laadulla, joka ei ole huonompi kuin operatiivisen palvelun sertifioidun asentajan. Vaikeimmat ongelmatapaukset ratkaistaan ​​korvaamalla kokonaiset kokoonpanot, ja kapeammat asiantuntijat luottavat automaatio- ja ohjauskorttien korjaukseen. Joka tapauksessa tällaiset korjaukset ovat halvempia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Mielenkiintoinen