Suurin osa maassamme olevista rakennuksista ei täytä "Ympäristöystävällisyys" -ohjelman ehtoja, joilla pyritään lisäämään kaupunkien infrastruktuurin saatavuutta vammaisille. Yleisin este pyörätuolille on pienet kynnysarvot. Tällaisen esteen onnistuneeksi voittamiseksi esteetön ramppi on laajalti käytössä. Ne ovat käteviä ja pienikokoisia, ne voivat sijaita sekä rakennuksen sisällä että ulkopuolella. Asennetut luiskat on valmistettu lujitemateriaalista tai kumista, niiden hyötykuorman on oltava vähintään 250 kg. Pinnalle levitetään aallotettua kuviota siten, että rakenne ei ole liukas. Epämääräiset rampit on helppo asentaa ja purkaa, yleensä ne koostuvat kolmesta osasta: keskimmäisestä alustasta ja kahdesta sivukiilasta. Lava asennetaan itse reunaan tai kynnykseen, ja sivuosat asetetaan kummallekin puolelle. Tämä rakenne auttaa helposti voittamaan esteen korkeudesta 3 - 15 cm, ja se voidaan helposti koota, ja hyödyttömyyden vuoksi se voidaan purkaa. Tee karkeita kumia tai metallia. Vammaisen pyörätuolissa mukana oleva henkilö voi ottaa hänen kanssaan epämääräisen rampin ja asentaa sen kosketuksiin ja reunoihin (katso kuva). Näin vammainen pystyy voittamaan tällaiset esteet yksin.
Muita ramppeja
Monimutkaisempia ja monikäyttöisiä kannettavia rakenteita ovat teleskooppi- ja ramppi. Nämä ramppivaihtoehdot auttavat voittamaan paitsi reunakivet myös portaat. Teleskooppinen kannettava ramppi pystyy muuttamaan sen pituutta, jos se kootaan, se vie vähän tilaa varastoinnin aikana ja on helppo kuljettaa. Sen pinta on liukastumista estävä, jotta henkilö voi nostaa ja laskea turvallisesti. Voit tehdä tämän käyttämällä kuminoitua kerrosta tai tehdä lovia tai leikkauksia pinnalle. Tällaisten rakenteiden malleja on paljon, ne vaihtelevat mittojen mukaan. Jotkin tyypit sisältävät myös kädensijat, joiden avulla ne on helppo purkaa tai nostaa (katso kuva). Rampit ovat tuotteita, jotka koostuvat poikkileikkausliitoksista (katso kuva). Ne voidaan helposti kiertää telaan ja kuljettaa esimerkiksi auton runkoon. Tällaisella rampilla on suuri hyötykuorma, koska se on valmistettu lentokoneen laadusta.
Kaikki rampit voidaan jakaa kahteen tyyppiin laitteen suunnittelun mukaan: alustan ja kiskojen mukaan. Lavat ovat muodoltaan kaltevia, eri leveyksiä 60–2,5 m, ne voidaan taittaa sekä vaaka- että pystysuunnassa. Rautarakenteet on valmistettu kahdesta metallista, jotka ovat rinnakkain toistensa ohjaimien kanssa. Heillä on erityiset puskurit, jotta rattaat eivät hyppy sivulle.
Sosiaaliseen oppilaitokseen pääsyä varten, olipa kyse sitten sairaalasta tai apteekista, myymälä järjestää kiinteitä ramppeja. Usein ne on suunniteltu yhdessä rakennuksen kanssa tai valmistettu rakenteeseen, jossa ramppia ei toimitettu (katso kuva). Ne on valmistettu monoliittisina betonirakenteina tai portaisiin kiinnitetyillä metallikiskoilla. Tämäntyyppiset rampit on suunniteltu jatkuvaan käyttöön, ne on rakennettu kaikkien rakennusmääräysten ja määräysten mukaisesti. Kiinteän rampin korkeus riippuu noususta. Jos suoraa kiinteää näkymää ei ole mahdollista asentaa, suunnitellaan kierukkainen rakenne. Tämäntyyppisillä rakenteilla on korkeimmat kustannukset ja rakennustöiden kesto.
Aseta pysyvän rampin analogisena kapeaan portaikkoon taitettava näkymä. Siinä on mekanismi, jonka avulla voit nostaa ja laskea rakennetta tarvittaessa. Tällaisen rampin toinen puoli on kiinnitetty tikkaan, ja toisessa taittomekanismissa on liikkuvuus ja se liikkuu helposti ylös ja alas. Se on kiinnitetty seinään tai kaiteeseen lukolla, kun ramppia ei tarvita. Lukko avataan ennen käyttöä ja rakenne asetetaan tikkaan (katso kuva). Tämäntyyppinen tuote ei vie paljon tilaa eikä häiritse portaiden kulkua.
Ramppeja koskevat perusvaatimukset
Kun rakennetaan vammaisia ramppeja, pääominaisuus on rakenteen kaltevuus, se lasketaan vaakatason pituuden ja nousun korkeuden suhteena. Rampin suurin kaltevuus ei saa ylittää 10%, mutta useammin se on 5-8%.
Ennen ramppia on oltava vaakasuora taso, joka soveltuisi helposti pyörätuolin mittoihin. Saman alustan pitäisi olla nostamisen jälkeen.
Rampin leveyden on oltava vähintään 90 cm yksipuolista nostoa varten ja vähintään 180 cm kaksipuolista nostoa varten.
Mukavat kaiteet ovat myös tärkeitä vammaisten liikkumiselle portaissa. Jos nostokorkeus on yli 15 cm tai marssin pituus on yli 1,5 m, ne on asennettava vikaantumattomana. Kaiteiden optimaalinen korkeus on 80 cm. Kaiteet tulisi ylittää tikkaiden pituuden 30 cm kummallakin puolella. Niiden tulee olla pyöreitä ja niiden halkaisija on 3–5 cm.
Vammaisten liikkumisen helpottamiseen tarkoitetut erikoismallit tulisi asentaa paikkoihin, joissa pinnan ero on 4 cm tai enemmän.
Rakennusmääräysten noudattaminen on erittäin tärkeää laitteen rampeissa, jos heitä ei oteta lainkaan huomioon, vammainen ei pysty siirtymään tällaiseen suunnitteluun.
Vammaiset hissit
Tällä hetkellä sekä ulkomailla että Venäjällä vammaisten sähkökäyttöiset hissit ovat yleistyneet. Ne on esitetty nostolaitteiden, tuolien, alustojen jne. Muodossa. Sähkökäyttöiset hissit ovat eri toimintoja riippuen:
- Pystysuuntaiset hissit, joissa ei ole kaivun aitausta, on suunniteltu siirtämään henkilöä pystysuunnassa, ne asennetaan huoneisiin, joiden korkeus on korkeintaan 2 metriä (katso kuva). Vammainen henkilö ajaa pyörätuolissa paikalle, mikä nostaa hänet haluttuun korkeuteen. On olemassa laitteita, joita ohjaa vammainen henkilö, ja jotkut toimivat operaattorin toimesta. Lavanostimien vähimmäisleveys on 90 cm.
- Vammaisten henkilöiden, joilla on pystysuora nousu kaivoksen vartija, mallit on asennettu paikkoihin, joiden nostokorkeus on enintään 12,5 m (katso kuva).
- Kaltevalla liikkeellä varustettuja hissejä käytetään tiloissa, joissa on laaja portaikon aukko ja joiden nostokorkeus on yli 2 m tai paikoissa, joissa ei ole mahdollista asentaa hissejä, joilla on pystysuuntainen nosto vammaisille. Tällainen laite on lava, joka liikkuu portaiden kanssa rinnakkain ohjaimia pitkin (katso kuva). On hissi liikuntarajoitteisille henkilöille, joiden tarkoituksena on voittaa vain yksi portaikko. On monimutkaisempia rakenteita, joiden avulla liikkuu pitkin koko tikapitoa. Ne mahdollistavat vammaisen henkilön vaivattomasti voittamaan useita kerroksia huoneiston ovista talon kuistille.
- Liikkuvat hissit on suunniteltu asennettaviksi paikoissa, joissa on kapea portaikko, sekä vanhassa talossa, jossa ei ole hissiä. Niitä käytetään myös vammaisten ihmisten vierailemiseen sairaaloissa, sosiaalisissa laitoksissa ja kaupoissa. Mobiilien sähköisten hissien ei tarvitse rekisteröityä Gostekhnadzoriin. Ne löytyvät kahdesta tyypistä: seurannassa ja vaiheessa. Sähkökäyttöiset hissinostimet valmistetaan telineenä telineillä, mikä helpottaa vammaisen liikkumista pyörätuolissa ylös ja alas. Tämä laite ei kosketa ja ei vahingoita vaiheita (katso kuva). Tällaisen hissin malleissa on kätevä elektroninen ohjaus. Askelmallien avulla voit voittaa portaat, joiden korkeus on jopa 20 cm, mutta tämä muotoilu edellyttää osallistujien osallistumista.
- Sähköiset tuolihissit mahdollistavat portaiden siirtämisen ilman pyörätuolia, ennen kaikkea sopivia yksityiskoteihin. Niiden laite on samanlainen kuin kaltevalla liikkeellä varustetut hissit, ainoa ero on se, että tuolin versiossa henkilö ei liiku pyörätuolissa, vaan erityisessä tuolissa (katso kuva). Tämä tyyppi sopii paitsi vammaisille myös vanhemmille ihmisille, joiden on vaikea kiivetä portaita yksin. Käytettävissä on malleja, joita käytetään sekä suorassa porrasliikenteessä että pyöristetyillä reiteillä.
Rampeilla ja hisseillä on erittäin tärkeä rooli pyörätuolin käyttäjien elämässä. Vammaiset voivat osallistua yhteiskunnalliseen elämään ja tuntea tasavertaiset yhteiskunnan jäsenet. Tässä yhteydessä hallitus hyväksyi vuonna 1995 vammaisten sosiaalista suojelua koskevan lain Venäjän federaatiossa. Siinä säädetään erityisten rakenteiden asentamisesta: hissit, rampit, kaiteet - jotka helpottavat vammaisten pääsyä sosiaaliseen infrastruktuuriin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.